Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti

Ylinopeutta inssiajossa – tervetuloa uudelleen!

Kumma juttu, mutta perinteisen inssiajon eli kuljettajatutkinnon ajokoe saa kämmenpohjat hikoamaan vielä 35 vuoden ajokokemuksen jälkeenkin. Kansan kielessä tunnettu inssiajo on saanut nimensä siitä, että ennen vanhaan ajokoetta valvoivat katsastusinsinöörit. Repsikan paikalla istunut kuljettajatutkinnon vastaanottaja Petteri Toivonen Ajovarma Oy:stä jutteli minulle mukavia ja antoi ohjeita, minne milloinkin piti ajaa. Inssiajon päätteeksi toimittajalle kävi, kuten monelle muullekin ajokokeessa hylätyksi tulleelle: ylinopeutta oli liikaa. Lähes 11 vuotta kuljettajantutkintoja vastaanottanut Toivonen valvoo vuosittain 150–160 henkilöauton kuljettajantutkintoa Keuruulla. Kevyttä kuorma-autoa ajamaan oikeuttavia tutkintoja Keuruulla suoritetaan vuosittain kymmenisen kappaletta. Keuruulla vuonna 2017 hyväksymisprosentti B-ajokokeessa oli 81 prosenttia. Eli noin neljä viidestä pääsee läpi ensimmäisellä yrittämällä. –Raskaan kaluston kuljettajatutkinnot on keskitetty Jyväskylään. 21 vuoden iän vaativaan C-luokkaan saakka voi ajokokeet suorittaa Keuruullakin, Toivonen kertoo. Kuljettajatutkinto sisältää kolme eri vaihetta. Ensin haetaan ajokorttilupa, johon liitetään lääkärintodistus. Lupaa ei saa, jos taustalla on esimeriksi joitakin rikkeitä Teoriakokeessa kuljettaja vastaa tabletilta 10 monivalintakysymykseen, joissa kolme eri vaihtoehtoa, joista yksi on oikein. Lisäksi kirjalliseen kokeeseen kuuluu 50 liikenneaiheista kuvaa, joihin on 30 minuuttia aikaa vastata. Kolmas vaihe on ajokoe, jossa kuljettaja ajaa noin puoli tuntia kuljettajatutkinnon vastaanottajan kanssa lenkin. –Teoriakokeessa kirjallisessa osassa saa olla kolme virhettä ja kuva-aiheissa seitsemän. Suurin osa ajokokeen hylkäyksistä johtuu joko havainnoinnin puutteesta, tai niin kuin sinunkin tapauksessa, ylinopeudesta. Ne eivät ole paikkakuntasidonnaisia, vaan hylkäyksien syyt ovat samat Helsingistä Rovaniemelle, toteaa Toivonen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Ammatissaan Toivonen on oppinut tuntemaan ihmistyypin. Monelle ajokokelaalle ajokoe aiheuttaa jännitystä niin, ettei edellisenä yönä oikein saa nukuttua. –Pyrin helpottamaan aina juttelemalla kokelaalle jotain tilannetta keventävää. En kuitenkaan ennen risteystä tai risteyksessä, jossa kokelaan pitää saada keskittyä liikenteeseen. Kysyn myös aina, haluaako hän, että ajokokeen aikana jutellaan. 99 prosenttia kokelaista haluaa keskustella, Toivonen paljastaa. Ajokortin saatuaan kuljettaja suorittaa kuukauden kuluttua harjoitteluvaiheen, jonka aikana pidetään teoriatunti ja ajetaan ryhmäajo. Noin kolmen kuukauden kuluttua on vuorossa syventävä vaihe, jolloin teoriatunnin lisäksi ajetaan rata- ja yksilöajo. Tämän jälkeen henkilöautokortin ajaneilla kortti on voimassa 15 ja kuorma-autokortin ajaneilla 5 vuotta. Mikäli harjoittelu- ja syventävä vaihetta ei ole suoritettu kahden vuoden sisällä ajokortin saamisesta, voi poliisi määrät henkilön väliaikaiseen ajokieltoon. Sen aikana voi suorittaa molemmat vaiheet. Niin, siitä inssiajosta. Toivonen kehui minun auton käsittelytaitoani, havainnointiani risteysalueilla sekä kevyen liikenteen huomioimista. Kävi muuten sellainenkin asia ilmi, että Keuruun Keskusaukiolta lähdettäessä Kippavuorentien suuntaan Kauppakujaa pitkin teiden risteyksessä ei ole kolmiota. Eli Kauppakujalta tulevilla on etuajo-oikeus Kippavuorentiellä liikennöiviin nähden. Eipä ole tullut huomioiduksi, vaikka parisenkymmentä vuotta on siitäkin ajettu Kaikki muu meni hyvin, mutta korttia en olisi saanut. Hautausmaan lenkillä vauhti kipusi liian suureksi, mikä tarkoitti armotta hylkäystä. Hyvä, etteivät poliisit nähneet. Olisi jouduttu istumaan Petteri Toivosen kanssa vielä ihan oikeasti ajokokeessa.