Keuruun uusi viestintästrategia hyväksyttiin äänestyspäätöksellä – ”keurismi” on herättänyt vilkkaan keskustelun somessa

Keuruun uusi viestintästrategia termeineen on ollut viime päivät keskustelunaiheena.

Brändikirjassa esitellään erilaisia sanaleikkejä, jotka voi yhdistää Keuruuseen.

16.1. 21:08

Keuruun kaupunginhallitus hyväksyi kaupungin uuden viestintästrategian äänestyspäätöksellä maanantai-iltana. Kokouksessa esitettiin strategian palauttamista valmisteluun, mutta esitys hävisi ja kaupunginjohtaja Noora Pajarin ehdotus hyväksyttiin äänin 5-4.

Ehdotuksen palauttamisesta teki Leena Laurila, sd. Hän esitti, että strategiaa vielä käsitellään siltä osin, kun siinä on esitetty keuruulaisuuteen liittyviä termejä. Laurilan lisäksi Maija Kajosmäki, sd, Henry Träff, sd, ja Onni Haapala, kd, äänestivät palauttamisen puolesta. Laurila, Kajosmäki ja Träff jättivät päätökseen eriävän mielipiteen.

Juuri strategiassa esitetty terminologia on herättänyt äreää keskustelua sosiaalisessa mediassa. Keuruun brändin ytimeksi ja ideologiaksi on mainostoimisto Aava & Bangin laatimassa brändikirjassa nimetty keurismi. Sillä tarkoitetaan strategiassa keuruulaista elämäntapaa, jota saa kadehtia. Suunnittelutyöhön on osallistunut Keuruun brändityöryhmä.

Muita brändikirjassa lueteltuja termejä ovat muun muassa keuruttaa, keuruuntua, keurustella, keuruusti ja keuristi, kuten kesäkeuristi, EVP keuristi ja puskakeuristi. Sanoille on omat selityksensä, joilla haetaan viihteellisyyttä, itseironisuutta ja mieleen jäävää huumoria. Sanaleikeillä on tarkoitus tuoda positiivisuutta ja iloa viestintään sekä erottua muista.

Brändityön tavoitteena on ollut yhtenäistää ja selkeyttää eri toimijoiden kirjavaa viestintää. Lisäksi haettiin rohkeutta ja kykyä etsiä uudenlaisia lähestymiskulmia kaupungin yhtenäiseen brändäämiseen.

Brändikirjassa on viestintästrategian lisäksi esitelty Keuruun kaupungin uusi visuaalinen ilme.

Kuvamaailmassa on tarkoitus olla elämäniloa, ihmisiä ja toimintaa.

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos