Itseään voi tsempata, jos uhkaa jämähtää sohvalle työpäivän jälkeen: "Vaikutus näkyy puolessa minuutissa"

Työpäivän jälkeen sohva saattaa houkutella enemmän kuin lenkkipolku. Dosentti Jarmo Liukkonen kertoo, millä vinkeillä nuutunutta vireystilaa voi nostaa. Ajattelun vaikutus näkyy elimistössä jo puolessa minuutissa.

Vireystilaansa voi kohottaa ennen treeniä normaalia intensiivisemmällä lämmittelyllä, aggressiivisen musiikin kuuntelulla ja mielikuvaharjoittelulla. Kuvassa jämsäläinen juoksuharrastaja Kimmo Tukiainen, jolla on lajista yli 10 vuoden kokemus.

18.4. 16:45

Kun palaa työpäivän jälkeen kotiin, edessä voi olla pulma.

Mieli tekisi heittäytyä sohvalle ja maatua siihen loppuillaksi. Toisaalta järki sanoo, että olisipa hyvä käydä lenkillä tai kuntosalilla.

Mutta kun on niin nuutunut.

Itseään voi onneksi tsempata eri keinoin, sanoo Jarmo Liukkonen. Liukkonen on Jyväskylän yliopiston liikuntapedagogiikan emeritusprofessori ja liikunnan ja psyykkisen hyvinvoinnin dosentti. Hän tekee myös psykologista valmennusta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos