Tavoitteena 50 400 toistoa – Kahvakuulamaratonissa kuula heiluu etuheilautuksissa 24 tunnin ajan - Urheilu - Suur-Keuruu

Tavoitteena 50 400 toistoa – Kahvakuulamaratonissa kuula heiluu etuheilautuksissa 24 tunnin ajan

Kahvakuularyhmän vetäjä Heli Salenius toivottaa kaikki tervetulleiksi 24 tuntia kestävään kahvakuulamaratoniin.­

13.1. 18:07

Jos haluaa todella polttaa joulun ja uudenvuoden herkuista saadut ylimääräiset kilot, kannattaa perjantaina 15.1. osallistua Keuruun uimahallin kahvakuularyhmän ideoimaan kahvakuulamaratoniin.

Kahvakuulamaraton livestriimataan viime kevään kahvakuulajumppien tapaan Suur-Keuruun verkkosivuille kolmena tunnin mittaisena lähetyksenä. Lähetykset käynnistyvät perjantaina 15.1. kello 20 ja lauantaina 16.1. kello 11 sekä 14. Kahvakuulamaratonilla kuula heiluu 24 tunnin ajan taukoamatta ja heilautukset lasketaan.

Livelähetyksissä esiintyvä kahvakuularyhmä jumppaa kuulilla uimahallilla, kotona jumppaajat voivat tehdä jumpan parhaaksi katsomassaan paikassa.

– Jokaisen livelähetyksen alussa käymme läpi tekniikkaa. Jumpassa teemme liikkeenä vain etuheilautuksia, joka ovat hyvä ja tehokas kokovartaloa tasaisesti kuormittava liike, kertoo kahvakuularyhmän vetäjä Heli Salenius.

– Kun tekniikka on oikea, ei tunnin suoritus kotona ole fyysisesti rasittava, sanoo Heli Salenius.­

Saleniuksen mukaan etuheilautuksia voi tehdä yhden tai kahden käden heilautuksina tai myös vuorokäsiheilautuksina. Jos on tottunut käyttämään kahvakuulajumpassa hanskoja, niitä voi käyttää.

– Mikäli ei ole käyttänyt aiemmin kahvakuulajumpassa hanskoja, ei kannata niitä tähän maratoniinkaan ottaa. Tavoitteenamme on ylläpitää 35 toiston minuuttivauhtia. Kun tekniikka on oikea, ei tunnin suoritus kotonakaan ole fyysisesti rasittava. Pelkillä käsilihaksilla ei tuntia jaksa 35 toiston minuuttivauhdilla. Maltti on ehdottomasti valttia jumpan aikana, Salenius sanoo.

Mahdollisesti epävirallinen Suomen ennätys

Jos kahvakuularyhmän jäsenet tai mahdollisesti kotijumppaajatkin pysyvät 35 toiston minuuttitahdissa, kertyy suorituksia 24 tunnin aikana 50 400. Saleniuksella ei ole tiedossa, onko tällaista tempausta aiemmin tehty, mutta toistojen määrä saattaa olla ainakin epävirallinen Suomen ennätys.

Kotijumppaajia Salenius haluaa muistuttaa oikeanpainoisen kuulan valinnasta. Peruspainoinen 10–16 kilon kahvakuula on hyvä. Liian kevyttä kuulaa nostaa helposti pelkällä kädellä, liian painavalla kuulalla jumppaa ei jaksa viedä loppuun saakka. Salenius opastaa myös, että kuulan kahvaa ei pidä puristaa, mutta kahvasta täytyy pitää kiinni. Puristettaessa lihasvoimaa kuluu ja kohdistuu turhaan kahvaan.

– Ennen livelähetyksen alkua kannattaa lämmitellä kädet, jalat ja keskivartalo. Kotona kannattaa pyytää mukaan puolisoa tai ystävää, joka toimii tunnin aikana kirittäjänä, jatkaa Salenius.

Saleniuksen mukaan oikeanpainoinen kuula kahvakuulamaratonille painaa 10–16 kiloa. Jokainen voi valita itselleen sopivan kuulan, jolla jaksaa viedä jumpan läpi.­

Livelähetykset ovat avoimia kaikille katselijoille. Videotallenteet jäävät Suur-Keuruun verkkosivujen Live-osastolle tilaajien iloksi. Sieltä löytyy myös koko viime kevään 23-osainen tehokas jumppasarja, jonka avulla voi vetää vaihtelevan kotijumpan vaikka tämän kevään ajan.

Suurta suosiota saavuttanut liikuntamuoto

Kahvakuula on noussut kuntoilulajina suureen suosioon viime vuosien aikana erityisesti ryhmäliikuntaharrastajien keskuudessa. Laji on alun perin kotoisin Venäjältä, missä sen parissa ensimmäiset kilpailut on järjestetty satakunta vuotta sitten.

Suomessa lajin kattojärjestönä toimii Suomen kahvakuula ry, joka perustettiin vuonna 2007 vapaaehtoisvoimin edistämään ja kehittämään kahvakuulaharrastusta ja -kilpailutoimintaa. Yhdistys on Suomen Painonnostoliiton jäsen.

Kahvakuulajumpassa tehdään kolmea perusliikettä työntöä, tempausta ja rinnallevetoa. Niiden apuliikkeenä tehdään etuheilautusta, jonka suorittamiseen käytetään monipuolisesti kehon eri lihasryhmiä. Kahvakuulaharjoiteilla voidaan kehittää muun muassa lihaskuntoa, koordinaatiota, tasapainoa, lihaskestävyyttä ja liikkuvuutta.

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainokset