Nopeusrajoituksista ja liikennekäyttäytymisestä

Kirjoittaja on sitä mieltä, että nopeusrajoituksia noudatettaisiin paremmin, jos teillä joilla on kevyen liikenteen väylä, palattaisiin viidenkympin taajamarajoituksiin.

Kirjoittajan mukaan kuvassa näkyvällä Lapinsalmentiellä ajonopeuksia suurempi ongelma on ajoväylän taannoinen kavennus: ”Talvella tie on suorastaan vaarallinen jopa kahden henkilöauton kohtaustilanteessa. Isompien ajoneuvojen ollessa liikkeellä joudutaankin jo sitten väistämään jalkakäytävän puolelle.”

Suur-Keuruussa oli perjantaina 21. huhtikuuta laaja artikkeli ihmisten liikennekäyttäytymisestä. Tai oikeastaan käyttäytymisen puutteesta, koska nopeusrajoituksia noudatetaan kovin huonosti.

Ratkaisuna on suomalaiseen tyyliin nopeusrajoitusten kiristäminen ja valvonnan lisääminen sekä rangaistusten koventaminen. Kukaan ei sen sijaan kyseenalaista sitä, että ovatko jatkuvasti kiristyvät nopeusrajoitukset enää järkeviä.

Tällaisia paikkoja ovat Keuruulla ainakin Tervantien ja Lapinsalmentien 30 km/t rajoitukset, joita käytännössä kukaan ei noudata.

Itsekin usein Lapinsalmentietä lenkkeilevänä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kaikkein reippaimmin rajoituksen ylittävät autoilevat naiset lapset kyydissään.

Kyseessä ovat juuri samat pikkuäidit, jotka vaativat omalle kotikadulleen ylimitoitettuja nopeusrajoituksia, kun ne autot kaahaavat niin kauheaa vauhtia juuri meidän talomme kohdalla. Itse voikin sitten kaahata eli ajaa luontevalla nopeudella naapurikadulla.

Paljon suurempana ongelmana pidän Lapinsalmentien ajoväylän kavennusta. Talvella tie on suorastaan vaarallinen jopa kahden henkilöauton kohtaustilanteessa. Isompien ajoneuvojen ollessa liikkeellä joudutaankin jo sitten väistämään jalkakäytävän puolelle.

Tämäkö on sitä liikenneturvallisuutta? Ilmeisesti on, koska tieremontin jälkeen ei virkamiesten omakehulla tuntunut olevan mitään rajaa.

Olen varma, että nopeusrajoituksia noudatettaisiin paljon paremmin, jos jossain vaiheessa palattaisiin 50 km/t -kantaan teillä, missä on erikseen kevyen liikenteen väylä ja 40 km/t -kantaan teillä, joissa kevyt liikenne kulkee samassa autojen kanssa. Koulut ja päiväkodit erikseen, niiden läheisyydessä 30 km/t -rajoitus on perusteltu.

Mutta tämähän ei sovi virkamiehille, joille jatkuvasti alennettavat nopeusrajoitukset ovat oiva tapa osoittaa hallintoalamaisille, kuinka arvokasta työtä he yhteisillä verorahoillamme tekevät.

Jussi Järvenpää

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos