Hyvää viestintää ei tarvitse selitellä

Nyt kevyesti keuruttaa, sanoi keuruulainen kun Keuruun uuden viestintästrategian näki.

20.1. 6:00

Uuden viestintästrategian tarkoitus on yhtenäistää kaupungin viestintää. Se peilaa kaupunkistrategiaa, jonka kaupunginvaltuusto on määritellyt jäykähkösti viime vuonna: Oppiva yrityskaupunki 2032. Viestintästrategialla kaupunki halutaan brändätä entistä ”rohkeammin”.

Viestintästrategia sisältää paljon Keuruun mainioita piirteitä ja elementtejä, jotka ovat tunnistettavia ja tunnustettavia melkein kaikille keuruulaisille. Mutta brändin ytimen ja ideologian nimeämisessä lähti keulimaan, vai pitäisikö sanoa keurimaan. Keurismiksi nimetty keuruulaisuuden ydin kuulostaa keinotekoiselta, eikä sillä juuri ole tekemistä sen puhtaan suomen kielen kanssa, josta keuruulaiset ovat ylpeitä.

On ymmärrettävää, että yritetään erottua muista. Nyt on muodissa kikkailla itseironialla ja huumorilla, mutta ”ei se iisii oo”, kun kaikki muutkin sitä yrittävät. Oivaltavaa vitsiä tai viestintää ei tarvitse erikseen selittää.

Ikävänä kääntöpuolena on jo ehditty leimata viestintästrategiaan kriittisesti suhtautuvat kuntalaiset huumorintajuttomiksi jääriksi. Ei taida olla ihan keurismin hengen mukaista? Kaupungin toimintatavoista asukkailla jos kenellä on oikeus ilmaista mielipiteensä.

Juuri keuruulaiset, entiset ja nykyiset, ovat kotikaupunkinsa parhaita markkinoijia ja puolestapuhujia. Olisiko heitä kannattanut osallistaa viestintästrategian laatimisvaiheessa? Osallisuus kasvattaa yhteisöllisyyttä ja ylpeyttä omasta kotiseudusta.

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos