Kirjaston arkea: ”Kuljetuspäivänä puretaan seutukuljetuksen kirjat”

Kirjastossa tehdään päivittäin työtä asiakkaita varten.

Kirjastossa asiakasta palvellaan joka päivä monella tavalla.

5.11. 9:00

Oletko koskaan miettinyt mitä kaikkea kirjaston arkeen kuuluu?

Kaikkien kirjastossa työskentelevien päiviin kuuluu asiakaspalvelu. Asiakaspalvelu on kirjastossa päivittäistä ja monimuotoista.

Postin käsitteleminen kuuluu jokaiseen työpäivään. Kaikki lehdet lajitellaan, uudet laitetaan esille ja vanhat lainattaviksi.

Kuljetuspäivänä puretaan seutukuljetuksen kirjat, käsitellään ne koneella, jotta asiakkaat saavat tiedon tilaamansa aineiston saapumisesta tekstiviestinä tai sähköpostitse. Lisäksi käsitellään myös palautetut kirjat, lajitellaan ne osaston ja hyllypaikan mukaan oikeisiin kärryihin, jotta ne ovat helpompi ja nopeampi hyllyttää.

Myös uutuuksia saapuu kirjastoon. Uutuudet tilataan harkiten, asiakkaiden toiveita kuunnellen. Kirjat tarkistetaan, luetteloidaan, tarroitetaan ja laitetaan erikseen esille muusta aineistosta, jotta ne ovat helpommin huomattavissa.

Kirjastot järjestävät paljon erilaisia omaan toimintaan liittyviä tapahtumia. Tapahtumat täytyy suunnitella, niistä täytyy tiedottaa, niihin täytyy hankkia tarvittavat materiaalit sekä huolehtia siitä, että tapahtumasta ei puutu mitään. Helpommin sanottu kuin tehty.

Mikään tapahtuma ei synny itsestään, eikä ilman työtä. Tapahtumat vievät paljon työaikaa ja voimia, mutta se ilo, mitä ne saavat aikaan on vastalahja, jota ilman ei olisi tapahtumiakaan. Tapahtumassa kävijät luovat tapahtuman ja sen tunnelman.

Edellä mainitut työtehtävät ovat monelle kirjaston työntekijälle arkea ja työtä tehdään asiakkaita eli ihmisiä varten.

Tarja Pietikäinen

Kirjasto- ja vapaa-aikatoimenjohtaja

Multia

Tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos