Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Asiakaskokemuksia kesälomalla

Suomen parhailla terasseilla tarjoillaan alkoholia. Sehän on hyvä, voisi joku hapompi todeta ja olla ihan oikeassakin. Mutta, kun näillä terasseilla tarjoillaan vain alkoholia. Niiltä on aivan turha lähteä kyselemään helpostusta nälkään, edes säällisiä sämpylöitä, saati lounasta. Se tuntuu olevan syvästi suomalainen ilmiö. Työvoima on kallista. Ruoka on kallista. Ei voi. Ei saa. Ei pysty – tarjoilla ruokaa juottolassa tai kohtuuhintaista juomaa laadukkaassa syöttölässä. Niinhän se on, syitä ja selityksiä löytyy, jollei muilta niin virkamiehiltä. Mutta kumma kyllä nämä jutut toimivat monissa paikoissa ympäri maailmaa. Erityisesti alkoholitarjoilun sääntely on tehnyt ravintolakulttuurista ahdistavan lokeroitua, jossa asiakkaiden tarpeet tulevat jossain listan häntäpäässä, puhumattakaan ravintoloitsijoiden mahdollisuuksista toteuttaa vähääkään rohkeampia ideoitaan asiakkaiden palvelemiseksi.  Jos joku on mahdollista ja vieläpä yleisön puolelta haluttua, siitä tehdään tavalla tai toisella niin kallista, ettei sitä voi kannattavasti tehdä. Tai jos joku on halpaa, ajetaan se sellaiseen nurkkaan, ettei siitä pysty enää nauttia omaehtoisesti. Tämä teksti kumpuaa lyhyen lomareissun kokemuksista. Lappeenrannan (omasta mielestäni) yksi parhaista terasseista on noin viidentoista metrin päästä hyvän ruokaravintolan keittiöstä ja -keskipäivällä Heinäkuisena perjantaina – tyhjillään. Kun kävimme turisteina kysymässä, että olisiko jotain syötävää tarjolla, niin nuori kesätyöläinen totesi lakonisesti, että “toasteja olisi muuten, mut ku kone ei ole vielä päällä”. Mutta Happy Hour oli meneillään, kaljaa olisi saanut puoli-ilmaisesti seuraavan puoli tuntia! Näillä hetkillä tulee mieleen, että missä se alkoholilain uudistus viipyy, se joka voisi luoda työpaikkoja ja asiakasvirtaa, jolla kulutus suuntautuisi sivistykseen? Missä viipyy ravintolaruoan veroale, joka loisi uutta, useamman ulottuvilla olevaa ravintolakulttuuria ja siten myös työpaikkoja? Missä viipyy suomalaisen kotimaan matkailun uusi aalto, jossa suomalaista ei riistetä ja ajeta ulkomaille? Koska kotimaastakin löytyy hyviä kokemuksia. Tämän kesälomareissun yksi parhaista kokemuksista löytyi Kerimäeltä ja majoitusliike Yömyssystä. Siellä oli viikonloppuna kiirettä, koska kylässä oli isot musiikkifestivaalit ja majoituskapasiteetti oli täyskäytössä. Meillä oli ennakkovaraus Yömyssyyn. Iltapäivällä kuitenkin Yömyssyn omistaja soitti ja kertoi, että hän saisi järjestettyä majoitusta isommallekin porukalle, jos saisi sovittua meidän kanssa pienestä säädöstä ennakkovaraukseemme, joka käsitti kaksi huonetta. Avaus oli niin avoin ja rehellinen, ennen kaikkea asiakaspalveluhenkinen, että olisimme varmaan taipuneet siihen jo pyynnön suoruudestakin. Ennen kuin ehdimme sanoa mitään, saimme kuitenkin vastaansanomattoman tarjouksen. Jos suostumme, niin majoitus ei maksa mitään. En usko, että yrittäjä teki tällä liikkeellä yhtään enempää rahaa, mutta sai ikään kuin samaan hintaan palveltua useampia asiakkaita, joista minä ainakin ilmoittaudun palveluun tyytyväiseksi.