Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Eurovaalikone

Mestiksessä on liikaa jääkiekkoa

KeuPan otteluiden selostaja Tommi Meronen lanseerasi Facebook-päivityksessään hienon termin luomukiekko, kun hän linkkasi YLEn artikkelia Ketterän mestaruudesta. Tosin, itse miellän, että luomukiekko on hieno nimitys sille, että Mestis on vajaakäytöllä oleva viihdeareena, jossa jääkiekolla on liian iso rooli. Tuhansien tarinoiden mestis , sanoi Meronen myös. Ja siihen sisältyy mielestäni isompi totuus. Tuhannet tarinat, yksilöiden ja yhteisöjen dramaattiset kaaret ovat saaneet itsenikin seuraamaan sarjaa ja sen tekijöitä. Enkä edes pidä jääkiekosta. Tarinat ovat niitä, mitä pitäisikin seurata. Olen siis sitä mieltä, että mestiksen pitäisi ottaa ihan uusi kulma jääkiekkoviihteen kehittämiseen, nostaa enemmän esiin noita nuoria persoonia tahtotiloineen ja haaveineen, yhteisöllisiä ponnistuksia ja jaettuja tunteita, meidän draamasta pitävien houkuttelemiseksi. Siis kääntää fokusta syvemmälle lajin sisään ja eteenpäin, ja muistaa, että jääkiekko on vain osa tuollaista kulttuuria. Liiga huolehtikoon lätkästä, koska siellä vasta se on edes jotenkin itseisarvollisesti katsomisen arvoista. Sori nyt vaan. Mestiksen pelitapahtumat ja -lähetykset ovat nykyajan huomiotaloudessa aivan liian köyhää viihdeantia massoille, vaikka pelaajien tekeminen jäällä itsessään onkin välillä vekkulia katsottavaa. Ja sarjan vetovoima näkyy sen katsojaluvuissa, jotka varsinkin runkosarjan aikana ovat todella köyhiä kaikkialla Mestis-kaupungeissa. Paikalle vaivautuvat vain vannoutuneimmat fanit – tai yritysvieraat ilmaisen viinan perässä. Omasta mielestäni ottelutapahtumien ja erityisesti -lähetysten parasta antia ovat haastatteluosuudet erätauoilla, selostukset ja jälkikäteen kerrottavat stoorit, joita KeuPakin on hienosti onnistunut luomaan. Ja varmasti jokaisella joukkueella on oma tarinansa, jota voisi vetovoiman kehittämisessä hyödyntää. Siispä kaipaan enemmän ja pidempiä tarinoita kulisseista, kekseliäämpiä pelitapahtumia, näyttävämpiä faniryhmiä, joille mielestäni osa sarjan budjetista kuuluisi, kunnon showta varten. Ja sitten vielä liika vakavuus pois itse pelistäkin. Se on kuitenkin vain jääkiekkoa. Toki , vastaan tulee varmasti väite, että taloudelliset resurssit ovat pienet ja jaadidaadaa blaablaablaa. Jääkiekkositäjääkiekkotätä. No, kuinka paljon kekseliäisyys sitten maksaa? Se on tietty väärä kysymys, koska markkinointi, siis hyvä tarinan kerronta, ei ole kulu, jos sen tekee oikein. Hyvän tarinan myyminen on maailman helpoin homma, ja tarinoitahan Mestiksessä riittää, joten pääoma on käytettävissä. Nyt vaan jutut jakoon, persoonat esiin ja rähinää lauteille. Onnea Ketterälle, tsemppiä KeuPalle jatkoon ja Keuruulle uutta jäähallia. Toni Panula, tuottaja, Helsinki