Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Matkailu avartaa

Sattuneesta syystä olen tämän kevään aikana matkannut Multian ja Rauman väliä useamminkin. Välillä Porin kautta ja välillä Tampereen. Välillä omalla autolla ja välillä julkisilla ( linja-auto/juna ). Avartumista on tullut siihen, että tuo liikenne tuppaa olemaan vilkasta lähinnä pohjois-eläsuunnassa. Kaikki tiet vievät … no sinne . Onhan se Roomakin pääkaupunki. Keuruulta Porin suuntaan kun ajelee, niin saa matkata lähes itsekseen Parkanoon asti, jossa hieman näet muita, kun hetken ajat samaa tietä Tampereen suuntaan menevien kanssa. Mutta taas hiljenee, kun Poria kohti käännyt. Kankaanpää ohittuu ja tulee monta …markkua. Noormarkun jälkeen tullaan Vaasa-Turku tielle ja sitten onkin porukkaa ratissa. Isoa ja pientä autoa. On ohituskaistaa ja muita levennyksiä. Niin ja niitä peltipoliiseja. Raumalle asti. Jos ajaa Tampereen kautta, on Keuruulta Orivedelle hiljaisempaa, mutta ei yksinäistä. Orivedeltä eteen päin sitten liikenne onkin hektistä. Autoja riittää niin Huittisissa ja Eurassa kuin muissakin pienpitäjien ohitusteillä. Niin ja niitä peltipoliiseja. Raumalle asti. Joten sen nyt ainakin olen kokenut, ettei täältä Poriin päin liikennettä suuremmin ole, eikä tällä reitillä esim. rekkoja usein näe – tai sitten ne ajaa yöllä.  Joten rohkenen sanoa, että ainakaan mitään ratatyömaata ei sinne suuntaan tarvita. Jos julkisilla Raumalle pyrkii , on mentävä Tampereen kautta – aika sujuvaa ja nopeat vaihdot jos linjurilla menee.  Junassa Keuruulta alkaen on väkeä ja joka asemalla tulee lisää, eikä juttukavereista ole pulaa. Mutta valitettavasti linja-autokyytiin on varattava luettavaa ynnä muuta virikettä, koska saatat olla se ainoa matkustaja . Tai voi siellä olla pari muutakin, mutta siellä täällä autoa – ei siis puheen päässä . Mutta Tampereelta Raumalle sitten linjurissa on jo tunnelmaa. Vaan en yhtään ihmettele, että junaa käytetään, sillä kun viimeksi junalla Keuruulta läksin, kuulutti kuski, että ” on häiriöitä sähköisissä yhteyksissä, joten automaattikuulutus ei toimi , eikä toimi junan lippuautomaattikaan”. Eikä tämä ollut edes eka kerta, kun junan lippumasiina ei pelitä. Joten ne, jotka eivät olleet maksaneet lippuaan etukäteen pääsivät ilmaiseksi. Siinä sitten oman tuntoni kanssa keskustelin, jotta jättäisikö seuraavalla kerralla ostamatta lipun etukäteen ja kokeilisi onneaan 🙂 Joku junassa vitsailikin, että taitaa olla veeärrän mainostemppu, jolla houkuttelee käyttämään junaa. Ei muutama ilmaiskyyti sen kukkarossa miinusta tee. Teiden kunnosta en sano mitään, sillä kovin kunnossahan ne ei ole! Hiekkatiet mällissä ja asfaltit kuopilla. Väliin mahtuu niitä parempia – pohjois-eteläsuuntaisia – osuuksia. Mutta yhden itä-länsitien voisivat tehdä valmiiksi. Tämän valtatie 18 Multia Ähtäri oikaisun. Pääsisi sutkisti Pandoja katsomaan – talvellakin.