Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Akseli Soini on kymmenien miljoonien klikkausten mies

Helmikuussa 2020 kansainvälinen elokuvatietokanta IMDb näyttää keuruulaislähtöisen Akselin Soinin nimellä 17 lyhyttä ja pitkää elokuvaa, joiden äänimaailma on hänen käsialaansa. Tuorein projekti on tammikuulta 2020, kanadalais-suomalaisen muusikon The Weekndin virallinen musiikkivideo Blinding Lights , jota on klikattu YouTubessa jo yli 67 miljoonaa kertaa. – Se oli iso musiikkivideoprojekti, johon suunnittelin äänet. Biisi on tosi hyvän energian kappale, mutta videolta löytyy tummiakin sävyjä. Käytännössä työskentelemme liikkuvan kuvan kanssa ja keskitymme elokuviin, sarjoihin ja mainoksiin. Nytkin alamme säveltää tulevaa elokuvaa, Soini sanoo. Sattuma vei unelmien työhön Soini työskentelee 7. vuotta äänisuunnittelijana El Camino Helsinki -osakeyhtiössä. Sinne hän päätyi rohkean unelmansa ansiosta. – Tutustuin nykyiseen yhtiökumppaniini Marko Nybergiin sattumalta, kun muutin Tampereelta Helsinkiin työharjoitteluun. Ensimmäinen projektini oli Solar Filmsin Kesäkaverit vuodelta 2014. Kerran Nyberg kysyi suoraan: ”No, otetaanko sulle oma studio tästä?” En kerennyt jäädä miettimään, kun jo suostuin, ja niin aloin saada asiakkaita. Yrityksellä on studiot Fredrikinkadulla Kampin vieressä ja Kruunuhaassa, ja kolmas on rakenteilla. Kun Soini sai vuonna 2017 mahdollisuuden tulla El Caminon osakkaaksi, hän tarttui siihen innolla. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. – Nyt hoidan äänisuunnittelun ohella Nybergin kanssa yhtiön liikeneuvotteluja ja projektihallintaa. Nautin työelämästä mielettömästi. Se antaa paljon, ja olen siinä onnellisessa asemassa, että voin tehdä paljon erilaisia tuotantoja. Välillä saatan äänittää voice-overeita eli ääniä, jotka eivät kuulu varsinaiseen kerrontaan, tai luon äänikuvia, joiden loppukäyttö selviää vasta myöhemmin. Työn täytyy olla kivaa El Camino tekee yhteistyötä pitkälti mainostoimistojen kanssa. Soini pitää työssään yhtenä kiehtovana ulottuvuutena luovuuden valjastamista kaupallisiin tarkoituksiin. – Minua kiinnostaa se, miten vapaa sävellystyöstä tehdään kaupallinen lopputuote. Luovuudesta lähdetään rakentamaan jotain, minkä yritys voi ostaa. Koen palkitsevimmaksi osaksi työtä, kun oma idea päätyy esimerkiksi mainoskatkolle. Soini korostaa, että ideoiden kaupalliseen käyttöön päätyminen ei kuitenkaan ole itseisarvo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. – Työn täytyy olla kivaa, ja meidän täytyy pystyä seisomaan hankkeiden takana. Pyrimme parhaan mukaan ottamaan huomioon asiakkaan tarpeet. Välillä saamme selkeät näkemykset siitä, mitä meiltä halutaan. Joskus meille soitetaan ja toivotaan meidän näkemyksiämme. – Nyberg ja minä pyöritämme toimintaa aika lailla 24/7. Etsimme kuhunkin produktioon parhaat tekijät, koska emme voi itse tehdä kaikkea. Kun yrityksellä on takana historiaa jo 15 vuotta, tiedämme, ketä voi pyytää mitäkin vaihetta tekemään. – Meillä on talossa vakiotiimi, ja muusikoistakin tulee käytettyä paljon vakiotyyppejä. Silti pidämme silmät auki uusille yhteistyökumppaneille, koska he voivat tarjota sellaista, mitä meillä ei ole aiemmin ollut. Luottamus kaiken perusta Soinin toimialalla tulokset perustuvat luottamukseen. – Kun työskentelemme asiakkaan kanssa, löydämme yhteisiä avainsanoja. Kun luottamus löytyy, työ on aika simppeliä ja sen tekee maaliin. Olemme ensisijaisesti ohjaajalähtöisiä, koska ohjaaja vastaa joka osa-alueesta ja hallitsee ison kokonaisuuden. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Luovassa työssä jokainen työpäivä on erilainen. Kiireen keskellä Soini pyrkii löytämään aikoja, jolloin voi keskittyä omaan luomistyöhön. – Kohtaan jatkuvasti ihmisiä. Puhun puhelimessa, vastaan sähköposteihin, ja tapaamisia voi olla puolen tunnin välein. Hektisyyttä lisää se, että monen projektin pitää valmistua samanaikaisesti, ja ruudulla on auki kymmeniä töitä yhtä aikaa. Yritän kuitenkin varata joka päivä 3 tunnin jakson, jolloin voin keskittyä luomaan uutta. Tärkeimmät työkaluni ovat tietokone, iso näyttö ja hyvät kaiuttimet. Asiakaspalaute on Soinin mukaan enimmäkseen myönteistä. – Sitä olisi väärällä alalla, jos ei pystyisi tarjoamaan asiakkaalle sitä, mitä hän etsii. Silti kaikkea voi tapahtua, kun musiikkia myydään. Usein ihmisen voi olla vaikea kommentoida lopputulosta sanallisesti, joten seuraamme hänen reaktioitaan, jotka voivat olla ylistyksen ja tyrmäyksen väliltä. Sitä ei pidä säikähtää eikä ottaa henkilökohtaisesti, vaikka se kohdistuukin omaan työhön. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. – Tunnereaktioiden syntymiseen me juuri tähtäämme. Kun esittelen työtä, kysyn, mitä asiakas kokee ja onko videolla oikea fiilis. Teoria ja teknisyys eivät saa hallita projektia, vaan siihen haetaan tunnelatausta, niin kuin elokuvamaailmalle on ominaista. Sisäinen pääoma tärkeintä Soini on vaatimaton mies eikä mielellään pysähdy määrittelemään saavutuksiaan eikä tavoitteitaan. – En juuri huutele tekemisistäni. Elän työkeskeistä elämää ja haluan kehittää itseäni. Minua kiinnostaa yrityksen pyörittäminen ja sellaisen asiakaskunnan ja taitolaarin kasvattaminen, että jää pääomaa ja kanttia tulevaisuuteen, enkä tarkoita sillä rahaa. Minulla ei ole tarvetta laskea, kuinka monta projektia olen toteuttanut. Vaikka Soini käy mielellään Keuruulla niin usein kuin pystyy, hänen ei ole toistaiseksi tarvinnut miettiä paluuta kotiseudulle, Suomessa kun elokuva- ja mainosala keskittyy Helsingin ydinkeskustaan.