Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Minulle nyt kaikki heti

Itsekkyys on nykypäivän katoamaton energiavara. Sitä esiintyy kaikkialla: työssä, vapaa-ajalla, parisuhteessa, urheilussa ja liikenteessä. Tässä taannoin eräs stand up -koomikko kertoi ajelleensa autollaan moottoritiellä kovalla nopeudella. Hän oli hermostunut siitä, että kovasta vauhdista huolimatta ihmiset eivät noudattaneet yleisesti annettuja ohjeita ajoneuvojen turvaväleistä. Häneltä oli palanut hermot siitä, että eräs autoilija oli ajanut vain kahden metrin etäisyydellä. Hänen etupuskuristaan. Vitsiksi tarkoitettu tarina on valitettavasti myös totta. Tämän päivän suomalaisessa liikennekulttuurissa meno on aika ajoin muuttunut itsekkääksi ja sarvikuonomaiseksi, missä muita liikenteessä olevia ei huomioida. Liikennesäännöt on tehty noudatettaviksi sen vuoksi, että liikenteessä voitaisiin liikkua turvallisesti. Moni ei ajattele, että omat valinnat ja tekemiset vaikuttavat muidenkin liikkumiseen tien päällä. Aikoinaan matkapuhelimen käyttö kiellettiin ajon aikana. Televisiosta tuli kohta puoliin lain voimaanastumisen jälkeen ohjelma, jossa näytettiin, kuinka lakia noudatettiin. Pääkaupunkiseudulla Kehä 3:lla kuvattiin, mitä kaikkea autoilijat tekivät autolla ajettaessa. Yksi luki sanomalehteä, toinen meikkasi, kolmas kuori banaania ja neljäs hörppi mukista kahvia ja mutusti sämpylää. Mutta vain matkapuhelimen käyttö ajon aikana antoi mahdollisuuden poliisille sakon kirjoittamiseen. Vuosittain Suomen liikenteessä kuolee yli 200 ihmistä ja loukkaantuu vakavasti useita satoja. Iso osa kuolleista ja loukkaantuneista kuolee toisen tekemän virheen vuoksi. Traficomin tilastot vuosilta 2012–2018 kertovat, että ohitus- ja kohtaamisonnettomuuksissa kuoli eniten ihmisiä. Vakavasti loukkaantuneita oli eniten puolestaan mopo-, polkupyörä- ja jalankulkijaonnettomuuksissa. ”Pitää vain luottaa vastaantulijaan ja muihin tiellä liikkuviin.” Varsinkin ohitustilanteissa syntyneet onnettomuudet heijastavat autoilijoiden itsekkyyttä. Ohitukset vaarallisilla tieosuuksilla ilman riittävää näkymää vastaantulevasta liikenteestä, ylinopeus ja välinpitämättömyys ohitettavasta ajoneuvosta ovat asioita, jotka johtavat vakaviin onnettomuuksiin. Puhumattakaan kuningas alkoholista. Onnettomuuksista saadut rangaistukset istutaan ja maksetaan, jonka jälkeen liikennesäännöt pysyvät hetken mielessä. Kunnes. Mielestäni yksi suurimmista rangaistuksista onnettomuuden aiheuttajalle olisi kohdata läheisenä menettäneen tai onnettomuudessa loukkaantuneen omaiset silmästä silmään. Edellyttäen, että omaiset haluavat tavata henkilön. Nähdä se hätä, mitä kuolema tai vakava loukkaantuminen on aiheuttanut uhrin perheelle. Vain poikkeuksellinen ihminen uhrin omaisten kohtaamisessa kasvotusten ei tunne mitään syyllisyyttä. Liikenteeseen lähtö on aina tietoinen riski. Vaikka et itse tee yhtään virhettä, voit maksaa omalla terveydelläsi tai hengelläsi toisen tekemän virheen. Pitää vain luottaa vastaantulijaan ja muihin tiellä liikkuviin. Kun Keuruuntieltä poistettiin muutama vuosi sitten korkeat ajohidasteet, vaikutti se autoilijoihin siten, ettei suojatien eteen pysähdytä ajoneuvolla enää niin tunnollisesti kuin aiemmin. Jalankulkija saa odottaa entistä pidempään autoilijoiden pysähtymistä päästäkseen suojatien yli, sillä matalan ajohidasteen ylittäminen on jouhevaa ilman pysähtymistä. Siitä huolimatta Keuruun keskustassa annetaan jalankulkijalle edelleen hyvin tietä. Sen sijaan itsekkyyden huippu Keuruulla on vanha Lapinsalmen silta, jossa väistämisvelvollisuuden tunnistaminen tai siitä välittäminen on pahasti unohtunut. Vaikka onnettomuuksilta on sillalla vältytty, sen ylittämisestä on tullut nopeuskilpailu; se ajaa, kuka ensimmäisenä ehtii sillalle. Itsekkyyttä voi hyvin verrata yläasteen kemian tunnilla opittuun luonnonlakiin, aineen tai massan häviämättömyyden lakiin. Se on pahasti ristiriidassa tieliikennelakiin.