Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Mielipide: Olemassa olevat ratareitit edullisimmat

Uutiset ovat kertoneet suurista myllerryksistä, mitkä kohtaavat matkustajia Tampereen asemalla ratapihan noin 100 miljoonan euron laajennuksesta. Ongelmana on osaltaan läpikulkeva tavaraliikenne. Tälle olisi nyt mielekästä etsiä vaihtoehtoisia reittejä. Tampere on Suomessa raideliikenteen pullonkaula sijaintinsa takia. Aikoinaan monia niitä toimintoja, mitkä nyt ruuhkauttavat Tamperetta, hoidettiin Haapamäen risteysasemalla. Nytkin kannattaisi katsoa karttaa ja etsiä vaihtoehtoisia reittejä raideliikenteen pullonkaulojen poistamiseksi. Hallitusohjelman mukaan jo ilmastopoliittisistakin syistä on otettava maamme koko rataverkosto kovaan logistiseen käyttöön ja suljettujakin rataosuuksia palautettava liikenteelle. Tämä hallitusohjelman kohta avaa vaihtoehtoisia ja ennen kaikkea edullisia ratkaisumalleja veronmaksajille kovin kalliiksi tulevien kokonaan uusien ratojen rakentamisiin nähden. Raideliikenteen pullonkaulat ovat sekä nopeasti että varsin edullisesti ja tarkoituksenmukaisesti poistettavissa ja raidelogistiikan määrät kaksinkertaistettavissa ottamalla tai palauttamalla rataverkkomme vähäliikenteiset ja suljetutkin rataosuudet kovaan käyttöön nykyisen hallitusohjelman mukaisesti. Poikittaisrata itärajan eri rajanylityspaikoilta Pieksämäen ja Haapamäen kautta kunnostettuna Poriin, tai jo nyt Vaasaan tai Seinäjoelta myös Kaskisiin, tarjoaisi heti ratkaisun poistaa maamme raideliikenteen pullonkaulat ilman kymmenen miljardin euron investointeja. Tuolloin ei tarvittaisi liioin Tampereen 100 miljoonan euron vuosia kestävää ja matkustajille ja koko junaliikenteelle ongelmia aiheuttavaa ratapihan myllerrystäkään. Raskaat ja muuta liikennettä hidastavat kansainvälisen transitoliikenteen kivihiilijunat sekä ongelmalliset kemikaalikuljetuksetkin voitaisiin ajaa Haapamäen kautta enemmän ratakapasiteettia tarjoavilla radoilla, joilla ei ruuhkia. Nopealle henkilöliikenteelle tulisi tilaa heti raiteille enemmän kuin on nyt liikennekalustoakaan, ja elinkeinoelämälle tärkeä täsmällisyys saataisiin logistiikkaan. Tampereen henkilöliikenteen ratapiha on heti sivuutettavissa, jos pohjoisen Suomen logistiikkaa haluttaisiin hoitaa myös Haapamäen kautta. Tampereen ratapihan kolmioraide antaa tähän mahdollisuuden jo nyt. Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan liitot esittävät Haapamäen kautta kulkevien ratojen sähköistämistä ja näin niin sanottu vanha Pohjanmaan rata tarjoaisi hyvin toimivan logistisen vaihtoehdon ilman veturien vaihtamisia ja ilman ratakilometrinkään rakentamista. Pidän tärkeänä sujuvan, nopean ja täsmällisen raidelogistiikan saavuttamista realistisella rahoituksella kautta maan elinkeino- ja ilmastopoliittisten tavoitteiden toteuttamiseksi. Olemassa oleva rataverkkomme kovaan käyttöön kunnostettuna tarjoaa tähän nopeasti toteutettavat ja edulliset mahdollisuudet uusinvestointeihin verrattuna. Lauri Oinonen Keuruu