Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Ralliauton katsastuksessa tarkastetaan tieliikennekelpoisuus, vaikka sunnuntaiajelulle kilpa-autoilla ei voikaan lähteä

Auton vieminen katsastettavaksi on tuttu rutiini autonomistajalle, mutta leimat pitää olla kunnossa ralliautoillakin. Moottori jyrähtää perhefarmarin kehräystä jykevämmin, kun keuruulainen ralliharrastaja Henri Tuomisto ajaa vuoden 1992 Opel Astrasta rakentamansa ralliauton Laukaan TJ-katsastuksen eteen. Auto kurvasi katsastusta odottamaan peräkärrystä, sillä liikenteen seassa kilpa-autolla ei saa ajaa. Tämän Opelin kaltaisilla rallikilpailuissa niin sanotuilla siirtotarroilla käytettävillä verovapailla kilpa-autoilla pitää olla voimassa hyväksytty kuntokatsastus, joka uusitaan vuosittain. Auton on oltava tieliikennekelpoinen, koska sillä ajetaan siirtymätaipaleita erikoiskokeelta toiselle. Ralliauton katsastus sujuu suurilta osin samoin kuin tavallinen katsastus. Ensin katsastaja Petri Vesterinen ottaa tuntumaa autoon ajamalla pienen mutkan, sitten hän tarkastelee hallissa autoa alta ja päältä. – 80 prosenttia katsastuksesta liittyy tieliikennekelpoisuuden ja 20 prosenttia turvavarusteiden tarkastamiseen, Petri Vesterinen Laukaan TJ-katsastuksesta sanoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Omat erikoisuutensa ralliauton katsastamisessa on, joten katsastajiltakin vaaditaan siihen oma koulutuksensa. Vesterinen arvioi, että Keski-Suomessa toimii tällä hetkellä neljä katsastusmiestä, jotka pystyvät ralliautolle katsastuksen tekemään. Erikoisosaamista tarvitaan siinä, kuinka osataan huomioida ja arvioida autoon tehdyt muutostyöt, joiden turvallisuuden arvioimisessa on omat kriteerinsä. – Ralliautossa on turvakaaria ja omanlaisensa istuimet. Moottori on viritetty, mikä ei tietenkään normiauton tarkastuksessa menisi läpi, Vesterinen sanoo. Henri Tuomiston Opel Astrassa oli vakiona 150 hevosvoimaa, mutta nyt moottorissa on jytyä 230 hevosvoiman verran. Ralliharrastajat suhtautuvat turvallisuuteen vakavasti, eikä Vesterisen mukaan esimerkiksi jarrujen toiminnassa ole yleensä moitittavaa. – Ajovaloissa sen sijaan saattaa olla sanomista, hän sanoo. Henri Tuomiston autossa ei ollut vuosikatsastuksessa huomautettavaa, mutta tarkastukset eivät siihen lopu: Vetomies-kisassa, kuten muissakin rallikilpailuissa, autot käyvät läpi tarkastuksen vielä ennen kuin lupa lähtöviivalle heltiää.