Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Mielipide: Kolina kuuluu Porin-radalta

MIELIPIDE Maanantain 30. maaliskuuta Suur-Keuruu -lehdessä Jyrki Mantere ihmettelee mielipidekirjoituksia Porin-radasta. Etpä ole ainoa. Paitsi, että täällä sitä ei enää ihmetellä. Vuonna 2013 Porin-rataa olivat samat liikennepohatat Oinonen ja Pohjonen ynnä muut avaamassa. Tuntui, että se on vain julistusta vailla, kun kolina Porin-radalta kuuluu. Itse sain kritiikkiä, kun kirjoitin rautatieliikenteen tosiasioista lähes 40 vuotta eri tehtävissä toimineen näkökulmasta ja faktoihin perustuen. Kirjoitin sen vuoksi, että mielestäni ihmisillä oli oikeus saada myös todellista tietoa. Kirjoituksiani on julkaistu Suur-Keuruussa muun muassa 6. ja 13. kesäkuuta ja 1. heinäkuuta vuonna 2013 sekä 2. helmikuuta vuonna 2015 muutamia mainitakseni. "Sinä vastustat Porin-rataa.” "Kun vielä saadaan Porin-rata auki, niin sitten." Niin, mitä sitten, se jäi minulle epäselväksi. Käsittämätön on joidenkin ihmisten usko, kun jotain asiaa tarpeeksi tuodaan esille. Kuitenkaan missään instansseissa, joilla on merkitystä, eli liikenne- tai valtiovarainministeriö tai rautatiehallitus ei ole ollut suunnitelmia Porin-radan suhteen. Ei hyödytä enää kirjoittaa minkäänlaista asiapitoista kirjoitusta aiheesta. Vaikka esittää minkälaisen perustelun henkilölle, joka uskoo asiaansa utopistisesti ja näkemättä muita vaihtoehtoja kuin omansa, perustelut menevät hukkaan. Sanotaan, että tyhmyyden edessä suurinkin viisaus menettää merkityksensä. Kova huoli tuntuu olevan Kiinan-konttien kulusta Porin sataman kautta. Luulisi, että nämä Keuruun asiat olisivat päällimmäisiä huolen aiheita. Olen aikaisemmin kysynyt, mitä hyötyä ohi menevistä junista on Keuruulle, kun ainakaan minun töissä ollessani ei asemia hyvitetty, jos niiden ohi mentiin, mutta se tieto on minulta salattu. Se, että asiat ovat menneet kuljetusten osalta niin kuin silloin kirjoitin, ei tarkoita sitä, että minulla olisi viisautta. Vaan realismia. Kuten on sekin, että Kouvolasta avattiin konttijunayhteys Kiinaan muistaakseni toissa syksynä. Ajankohtaisohjelman mukaan sieltä on tullut vuodessa kolme konttijunaa takaisin ja niissäkin kai osasta tyhjiä kontteja. Vuosaaren satamasta Nurminen Logistics kyllä käyttää rautatiekuljetuksia Venäjälle. Muutenkin Suomenlahden satamat ovat tärkeitä kuljetuksille sekä Suomen että Venäjän puolella, kuten Mantere mainitsee. Itsekin kirjoitin Venäjän satamista 2. helmikuuta 2015. Julkisuudessa olevien henkilöiden käyttämä näin epärealistinen asia ei kyllä herätä luottamusta, varsinkaan kun eivät Keuruun sen enempää kuin Multiankaan ongelmat ole liikenneyhteyksissä, vaikka niitä ovat useatkin puolueet käyttäneet eri yhteyksissä. Populismi politiikassa on enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta kyllä tällä tasolla pitäisi asioiden hoidon perustua tosiasioihin. Tietysti suuria asioita on mukava ajaa. Voi sanoa, että kyllähän minä olisin, mutta kun ne toiset eivät... Olen itsekin kerran ollut mukana isossa asiassa. Toimin konduktöörinä pääasiassa Jyväskylästä etelään menevissä junissa enkä muista, oliko se Tampereella vai Helsingissä, kun kaksi nuorta tyttöä tuli papereineen luokseni ja pyysi nimeä adressiin, jossa vastustettiin jotain, olisiko se ollut keskimatkan ohjuksia Eurooppaan. Tietysti kirjoitin nimeni. Siinäpähän näkevät. Leo Lahtinen