Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Päällystevauriot ehkäisevät tehokkaasti ylinopeuksia

Sarkasmia tai ei, maamme rapautuvasta tieverkostosta löytää yhden hyvän asian: ajonopeudet pysyvät heikkokuntoisilla tieosuuksilla kurissa. Tien yhä huononevasta kunnosta hyvä esimerkki on kantatie 58 Keuruun ja Multian välillä. Määrärahojen puutteessa tieosuus ei ole saanut uutta päällystettä, ei edes kunnon korjausta. Lauhoina talvina, kuten tänä talvena, sää rapauttaa tien pintaa entisestään, mistä johtuvat pintavauriot ovat autoilijoille jo turvallisuusriski. Tällä hetkellä Jyväskylän seutu nielee lähes kaikki maakuntaan suunnatut tiemäärärahat. Keurusseudun tieverkoston näkyviä puolestapuhujia ei maakunnasta löydy muulloin kuin eduskuntavaalien alla. Suomi elää metsäteollisuudesta, joka on taloutemme kulmakivi. Tieverkoston huono kunto uhkaa näin ollen koko talouttamme ja hyvinvointiamme, mikäli tieverkoston määrärahoja leikataan entisestään tai ne suunnataan yksipuolisesti maakuntien kasvukeskuksiin. Metsä- ja elintarviketeollisuuden raaka-aineet kuljetetaan maaseudulta kaupunkeihin jalostettaviksi teitä pitkin. Näin myös Keurusseudulla. Mikäli raaka-aineiden logistiikka häiriintyy, on sillä suora vaikutus maamme talouteen. Maakunnan reuna-alueiden pitää yhdessä vaatia entistä voimakkaammin tiemäärärahojen kohdentamista maaseudulle. Siihen saakka autoilijoiden täytyy kantatie 58:llakin pitää vauhdit alhaalla ja väistellä lisääntyviä päällystevaurioita. Markku Piilemä, toimittaja