Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Mielipide: Pankkipohdintoja

MIELIPIDE Runsaat 60 vuotta olen ollut Keuruun Osuuspankin asiakkaana, kolmekymmentä vuotta jäsenenä ja viisi vuotta meni luottamustoimessa. Vuosikymmenet pankkia on siunattu hyvällä henkilökunnalla, johtajilla ja luottamushenkilöillä. Asiakkaat ovat olleet uskollisia ja käyttäneet palveluja laman ja nousun vuosina. Pankki on rohkeasti kulkenut parhaaksi katsomaansa suuntaan, myös vastavirtaan. Nykyinen pankkiasetelma POP-pankkina on paljolti keuruulaista perua ja osoittanut toimivuutensa ja täyttänyt jäsentensä ja asiakkaidensa odotukset. Pankin hallinnoimat rahavirrat eivät suinkaan kaikki ole kotiseudulta lähtöisin. Väestön väheneminen ja tulovirtojen supistuminen ovat koko kaupunkikehityksen jarruna. Siksi pankin on palveltava mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa eri puolilla Suomea ja näin pidettävä huolta toimintaedellytyksistä. Omassa perheessämmekin pankkipalveluja käyttävät Keuruun pankissa Helsingissä, Hämeenlinnassa. Siilinjärvellä ja Keuruulla asuvat jälkeläisemme. Kaikkien asuntolainat ovat keuruulaista perua ja taatusti kilpailukykyisiä verrattuna suurten liikepankkien tarjoamiin. Voidakseen palvella työpaikkojen ja yritysten luomisessa tarvittavassa rahoituksessa, on pankin saatava uutta asiakaskuntaa kohderyhmäkseen. Kolmekymmentä vuotta sitten Ison Kirjan suurten investointien aikana lainajon määrä yhdelle asiakkaalle oli kriisirajoilla suhteessa pankin omaan pääomaan. Onneksi pankki selvisi, ja kymmenet työpaikat syntyivät, ja taloja rakennettiin suuri määrä seudulle muuttaville. Tänään tarvitaan jälleen luovia ja uusia ratkaisuja selviytyäksemme seutukuntana elinvoimaisena ja houkuttelevana. Näissä talkoissa tarvitaan jo tehdyn digiloikan lisäksi rakenteellisia toimenpiteitä. Fuusioituminen Liedon Osuuspankin kanssa on juuri harkinnassa ja päätöksiä mahdollisesta yhdistymisestä tehdään lähiaikoina. Osuuskunnan kokous asiasta päättää, ja toivottavasti hallitus on koonnut riittävän näytön hankkeen tarpeellisuudesta ja laajasta merkityksestä pankin toiminnalle ja asiakkaille kaikkineen. Toki mietityttää vanhojen toimintatapojen muuttuminen ja ajan haasteisiin vastaaminen. Yleisessä tiedossa on valtiovallan jatkuva säätely ja normien täyttämisen tuoma lisärasitus pankeille. Asiantuntijoiden määrää on jatkuvasti lisättävä ja kireät tarkastukset vaativat yhä enemmän taloudellista kuormaa pankin hallintoon. Saattaa olla että asiantuntijat todella lisääntyvät ja oma pääoma kasvaa palvelemaan meitä tavallisia asiakkaita. Mielenkiintoinen on ajatus miljoonan euron säätiöstä, joka toimisi keuruulaisten harrastustoiminnan ja kulttuurin edistämiseksi. Pehmeitä arvoja tarvitaan. Euro ei ole ainoa konsultti, jota kumarretaan, mutta se on tarpeellinen väline kehitykseen ja hyvinvointiin. Omana henkilökohtaisena toiveenani on pankin palvelujen hyvä tarjonta ja asiakkaiden tarpeiden syvä tunteminen. Luonteva asiakastuntemus on kaikkien palvelujen perusta. Kaksi ohjetta, jotka isältäni sain ja jotka toimivat suhdanteista riippumatta ovat seuraavat: ”Velka on ainoa omaisuus, joka huonolla hoidolla lisääntyy”, ja toinen on Savosta peräisin: ”Käyttämätön luotto on pelkkää tappiota!” Näissä mietteissä odottelen viisaita päätöksiä merkittävässä pankkijärjestelyssä! Onni Haapala Lue aiheesta lisää: