Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Sananen teiden talvikunnossapidosta

Noin joka toisessa pitäjässä on 1960–70 -luvulla TVH:n toimesta kallioon louhitut hiekkasiilot. Ovatko käytössä — en tiedä, kiinnostaako museovirastoa? Niihin ajettiin kesällä hiekoitushiekkaa talveksi sulana pysymisen vuoksi. Siilon luukkujen kahvoista vetämällä saatiin auton lavalle hiekoitushiekkaa, jota siroteltiin 50 kilometrin etäisyydelle siilosta sora- ja pikiteille. 80 kilometrin nopeusrajoitusalueella ongelmana oli hiekan siirtyminen sivuun liikennevirran aiheuttamana, ja aivan sama vaikka joskus hiekkaan lisättiin suolaa. Tämä kyseinen suolaton hiekka toimii kuitenkin hyvin alle 60 kilometrin nopeusalueilla, missä liikennevirranhaitta on vähäisempi. Suolaton hiekka ei myöskään taajamissa suolahiekan tavoin muuta lunta jalan alla lipsuvaksi pöperöksi. Multialla olisi viisasta järjestää kylälle lämpöeristetty halli, johon ajettaisiin kesällä 20–30 kuormaa suolatonta, tavallista hiekkaa, mikä ei vioita auton maalipintaa kuin sepeli. Halli pidettäisiin muutamassa lämpöasteessa. Tästä hiekkavarastosta olisi lyhyt matka hiekoittaa kirkonkylän nopeusrajoitusalueet keskimäärin 8 kuutiolla viikossa. Näin tehden lumen polaantuminen tielle lisääntyy, kun polannetta ei poisteta suolan avulla, mutta estetään, kun aura tällä lyhyellä kuuden kilometrin matkalla lähtee paikallisiin voimin liikkeelle lähes lumisateen alettua lumisateen päättymiseen saakka. Satsaus puhtaaseen verkosto- ja kaivoveteenkin olisi hyvä joululahja. Näin ymmärrän, kun toimenkuva oli 32 vuotta autonkuljettajana Keski-Suomen tiepiirissä. Matti Pohjola Multia