Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Lähes 1 000 näytteilleasettajaa – Keurusseutu esillä alan ammattilaisten Matkamessut 2020 -tapahtumassa

Alan ammattilaisten Matkamessut 2020 -tapahtumassa Pohjoismaiden suurimmat matkailualan messut olivat koonneet 90 maata ja lähes 1 000 näytteilleasettajaa nelipäiväiseen tapahtumaan Pasilaan. Viro vuoden 2020 partnerimaana oli näyttävästi esittelemässä matkailukohteitaan ja Tallinna monipuolista matkailutarjontaansa. Kylpylät ovat olleet suomalaisten suosikkikohteita, joita Virossa riittää. Avajaispäivä tarjosi loistavat puitteet tavata alan ammattilaisia, tuttuja ja tuntemattomiakin, luoda uusia kontakteja tai kaupata tuotteitaan ja palvelujaan. Ammattimaisempi sekä tiiviimpi yhteydenpito onnistui avajaispäivänä, kun ei vielä ollut viikonvaihteen tungosta. Uusia kontakteja ja verkostoitumista Keuruun matkailusihteeri Leena Jaatiselle messutapahtumat ovat mieluisia Keuruun markkinointitapahtumia. Matkailukohteiden ja -palvelujen lisäksi messutapahtuman luonne ratkaisee, mihin tuoteryhmään kunta ja yrittäjä eritoten panostaa. Jaatinen puhuu mielellään kaupunkimarkkinoinnista, Keuruun myyntipäivistä, joita järjestetään eri puolilla Suomea. – Jyväskylän seudulla, kuten useilla muillakin maakuntakeskuksilla ja suurilla kaupungeilla oli omat messuosastonsa. Keurusseudun seutuesite valmistuu helmikuussa. Tänne on tultu verkostoitumaan, tapaamaan tuttuja sekä luomaan uusia kontakteja. Aina kiinnostaa, mitä uusia kohteita on tarjolla, totesi Jaatinen. Matka-Mäkelä Oy:stä oli virikkeitä etsimässä Nelli ja Tiina Oksanen sekä Noora Mäkiaho . – Mielenkiintoinen tapahtuma, kommentoi Noora Mäkiaho messupäiväänsä. Mäntän Klubin perinteitä huokuvaa majoitus- ja ravintolakiinteistön palveluja oli esittelemässä Iris Mäkinen yhdessä Serlachius-museoiden ja kaupungin edustajien kanssa. – Yhteistyötä tarvitaan niin keuruulaisten matkailualan yrittäjien kesken kuin laajemmissakin ympyröissä, sanoi Iris Mäkinen. Yhteistyöstä matkailulle vetoapua Naapurikunnan Petäjäveden maatilayrittäjä Hanna Lemettilä oli mukana keuruulaisten matkaseurassa. Yhteistyökumppaneita tarvitaan. – Petäjävedellä on Unescon maailmanperintäkohteena vanha kirkko ja Keuruulla sekä Pihlajavedellä omansa. Niitäkin voidaan yhdessä markkinoida. Keuruu on profiloitunut lapsiystävälliseksi kaupungiksi, ja lapsiteema on hyvä pitää markkinoinnissa vankasti esillä, Leena Jaatinen jatkoi. Matkamessut 2020 tultiin metsästämään myös ideoita, kuuntelemaan teemaluentoja, hankkimaan esitteitä sekä markkinoimaan ja etsimään mahdollisia yhteistyökumppaneita. Tämä lienee ollut useimpien avajaispäivän osanottajien resepti. Markkinameininki ei kohonnut ammattilaispäivän aikana - onneksi kävijätungos puuttui. Kotimaan kattaus oli hyvin esillä. Ammattilaiset olivat ennakkoon sopineet tapaamisensa. Messutapahtuman tarjonnasta sai pintapuolisen käsityksen neljän tunnin vierailuajassa; aamujunalla Pasilaan ja alkuillaksi takaisin Keuruulle. Syvällisempi tarkastelu kiinnostavimpiin matkakohteisiin jäi esitetarjonnan varaan.