Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Vetomies-rallissa harrastajakin pääsee osaksi MM-tunnelmaa – ”Osa on treenannut tosissaan, yli puolella ei ole mahdollisuuksia voittaa”

Torstaina alkava Neste Ralli on rallikansan huulilla. MM-rallin isot tähdet ovat huomion keskipisteenä, mutta samoilla teillä kisaa joukko kansallisen Vetomies-rallin osallistujia. Keuruulta mukana on Henri Tuomisto kartturinaan Jukka Rasi . Tuomisto on kilpaillut Vetomieskisassa seitsemän kertaa ja tullut parhaimmillaan kolmanneksi. Viime vuonna kisa päättyi renkaan irtoamiseen. – Valmistautuminen on jäänyt vähiin, mutta tavoitellaan paikka kympin sakissa, Tuomisto sanoo. Tänä vuonna kaksivetoisten Vetomies-sarjaan ilmoittautui 75 kuskia. – Vetomieskisa on tänä vuonna ihmeen suosittu, vaikka osallistumismaksu on kasvanut ja ajettava matka lyhentynyt, Tuomisto sanoo. Tänä vuonna Vetomies-sarjan kilpailijat ajavat viisi erikoiskoetta yhteismitaltaan 68,8 kilometriä. Kisa alkaa perjantaina Harjun erikoiskokeelta. Lauantaina ajetaan Pihlajakosken, Päijälän, Kakariston ja Leustun erikoiskokeet. Siirtymätaipaleita on ajettavaksi yli 230 kilometriä. Reitti on osittain Tuomistollekin uusi. – Reitillä on uusia pätkiä. Tykkään erityisesti teknisistä reiteistä. Ne sopivat autollekin paremmin. Tämän vuoden reitti ei kysy niin paljon kestävyyttä kuin takavuosina 40 kilometrin Moksi-Leustu erikoiskoe. Ralli on mennyt muutenkin siihen, että ajetaan yhä lyhyempiä reittejä lähempänä keskustaa, hän sanoo. Vetomieskisa on monelle kuljettajalle hieno mahdollisuus kokea MM-rallin tunnelmaa. – Yleisö, tunnelma ja Keski-Suomen hienot tiet saavat lähtemään mukaan, Tuomisto sanoo. Vetomies-kilpailussa on samassa sarjassa hyvin laaja kirjo erilaisia autoja ja kuljettajia. Tuomiston Opel Astra kulkee parhaimmillaan 160 kilometriä tunnissa, kun kilpakumppanilla voi olla allaan 200 kilometriä tunnissa kulkeva peli. – Moni treenaa ihan tosissaan. Toisaalta yli puolella ei ole mahdollisuuksia voittaa. He lähtevät kisaan tunnelman takia, Tuomisto sanoo. Rallissa mieli lepää muista asioista, kun keskittyminen on tiessä Henri Tuomisto ei ole valmistautunut Vetomies-kisaan ajamalla hurjia määriä rallikilometrejä. Pikataipaleisiin Vetomies-kilpailun osallistujat saavat tutustua perjantaina. – Paljon ei ole testattu, koska se on hankalaa ja kallista järjestää. Helpompaa on testata osallistumalla johonkin kisaan, kaksi kertaa tänä vuonna kisannut Tuomisto sanoo. Ralliin saa uppoamaan aikaa ja rahaa niin paljon kuin haluaa, mutta Tuomiston mukaan ralli ei ole niin kallis harrastus kuin usein luullaan. – Kalleinta yksittäisessä kisassa on hotellimajoitus, hän sanoo. Tuomiston auto on vuoden 1992 etuvetoinen Opel Astra, jonka hän rakensi vuonna 2000 ralliautoksi. 150 hevosvoimaa kasvoi 230:een. Sama auto hänellä on ollut ralleissa siitä lähtien. – Auton rakennus kesti puoli vuotta. Nyt kun on perhe, omakotitalo ja kaksi firmaa, en pystyisi samaan ajalliseen panostukseen. Ralliharrastus antaa Tuomistolle hyvää vastapainoa kiireiseen arkeen. – Auton ratissa ei mietitä työasioita, keskitytään vain ajamiseen, hän sanoo. Harrastuksessa on mukana myös huoltojoukot. – He kyselivät jo, että kai me tänä vuonna lähdetään Saarenmaalle, kun viime vuonna jäi välistä, hän sanoo. Neste Ralli on Suomen ykkösrallitapahtuma, ja monelle katsojalle se on ainoa rallitapahtuma, jota mennään paikan päälle katsomaan. Tuomisto kehottaa lähtemään myös muiden rallitapahtumien yleisöön. – Menkää joskus katsomaan pienempiä ralleja tai Viron rallia, niissä riittää katsottavaa, hän sanoo.