Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Syö ruokaa, joka on hyväksi itsellesi

On näet paljon hyviä ruokia, jotka maistuvat hyvälle, mutta ovat myös terveellisiä. Kuten seuraavat ihana höyryävä kuuma porkkana-papukeitto, rapea ja täynnä makua oleva siemennäkkäri, sekä ihana, pehmeä granaattiomena-avokado-rahkajuoma. Kaikki ovat myös helppotekoisia, joten tekemiseen ei tuhraannu kauaa aikaa, ja ainekset ovat simppelit. Rahkajuoman aineksia samoin kuin siemennäkkärin aineksia voit myös vaihdella mieltymystesi mukaan. Näkkäristä saat runsaasti kuituja, hivenaineita ja omegakolmosta. Rahkajuomasta saat vitamiineja, sekä hyviä rasvoja avokadosta. Kaikista kolmesta saat paljon proteiinia, joka pitää hyvin nälkää. Proteiinirikkaita papuja on runsaasti myynnissä, mutta suomalaisen on hieman vaikea keksiä niille käyttöä. Tässä ne on lisätty keittoon ja soseutettu mukaan, kun ne ovat pehmenneet. Keittoon saa lisää makua fenkolista. Kermaisen pehmeän suutuntuman saa, kun lisää keittoon mukaan jotain maustettua tuorejuustoa, esimerkiksi piparjuurituorejuustoa. Proteiinipitoinen papu-porkkanakeitto 4-5 hlölle, laktoositon, gluteiiniton 1 prk (380/230 g) kypsiä valkopapuja 1 kg porkkanoita 1 sipuli 1-2 (à 200 g) fenkolia vettä niin paljon, että kasvikset peittyvät reilusti 2 (luomu)kasvisliemikuutiota 1 rs (150 g) piparjuurituorejuustoa, laktoositon 1/2 tl mustapippuria ½ tl suolaa (Pinnalle: kevätsipulia silputtuna) Aloita pilkkomalla porkkanat ja sipuli. Huuhdo ja paloittele sitten fenkolit. Kuumenna vesi kattilassa kiehuvaksi. Lisää kasvikset ja liemikuutiot. Huuhtele pavut siivilässä. Lisää keittämisen alkuvaiheessa aikana pavut, että ne ehtivät pehmetä soseutettaviksi. Keitä kasviksia kannen alla noin 30 minuuttia. Lisää lopuksi joukkoon piparjuurituorejuusto, mustapippuri ja suola. Soseuta keitto. Maista suola. Voit lisätä lopuksi keiton pinnalle hienonnettua kevätsipulia. Rapea siemennäkkäri Pellillinen, noin 15-20 palaa gluteiiniton, laktoositon 1 dl seesaminsiemeniä 1 dl auringonkukansiemeniä 1/2 dl pellavansiemeniä 1/2 dl kurpitsansiemeniä 1/2 dl chiansiemeniä 2 dl kiehuvaa vettä 1/2 dl öljyä, esim. kylmäpuristettua luomuoliiviöljyä 1 tl hyvälaatuista merisuolaa Pintaan siemeniä: kurpitsansiemeniä, chiasieminiä ym. (kuivattua karpaloa) Laita uuni päälle 175 asteeseen. Keitä vesi vedenkeittimessä. Sekoita kuivat ainekset kulhossa. Kaada vesi kuumana siemenseoksen joukkoon. Lisää öljy ja sekoita. Anna seistä noin 10 minuuttia. Kaada sitten seos pellille leivinpaperin päälle. Tasoita ohueksi pellin kokoiseksi levyksi. Voit nostaa toisen leivinpaperin taikinan päälle ja painella näkkileivän tasaiseksi levyksi paperin alla esimerkiksi kaulimen avulla. Voit laittaa halutessasi vielä siemeniä ja jyviä taikinan pinnalle. Painele nekin kiinni taikinaan leivinpaperin ja kaulimen avulla. Paista levyä uunissa 50–60 minuuttia, tai kunnes näkkileipä on ruskistunut. Anna jäähtyä. Taittele paloiksi. Ihan extrahyvää näkkäriä saat laittamalla pintaan kuivattua karpaloa. Rusinakin käy. Raikas granaattiomena-rahkajuoma Yhdelle, gluteiiniton, laktoositon Puolikas granaattiomena Puolikas avokado (tai vaihdellen esim. kiivi) 2 dl omenamehua tai muuta vaaleaa mehua 1 prk pehmeää maitorahkaa (250g), laktoositon (3 rkl cashewpähkinöitä) 2 rkl (luomu)hunajaa 1 rkl seesaminsiemeniä Pese granaattiomena ja leikkaa lohkoiksi. Taita lohkoja, jolloin siemenet irtoavat kätevästi. Halkaise avokado ja poista kivi. Kaavi sen hedelmäliha tehosekoittimen kulhoon. Lisää granaattiomenan siemenet, omenamehu, rahka, (cashewpähkinät), hunaja ja seesaminsiemenet. Soseuta tasaiseksi juomaksi, ja koristele juoman pinta vielä granaattiomenan siemenillä. Vinkki: Tähän rahkajuomapohjaan voit vaihdella hedelmiä maun mukaan. Hedelmien tilalle voit vaihtaa esimerkiksi kiivin, persimonin, passionhedelmän tai muun vastaavan. Myös kotimaiset marjat sopivat erinomaisesti.