Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Muualta haettu, Keuruulla kasattu – TT-Ford ei hurmaa vauhdilla, mutta kääntää takuuvarmasti päät

Kun kiinnostus vanhoja ajoneuvoja kohtaan kerran iskee, ei siitä pääse eroon. Keuruulaiset vanhojen autojen harrastajat Hannu Sievänen ja Erkki Wirkkala puhuvat heidän yhteisestä silmäterästä, vuoden 1926 vuosimallin TT-Fordista, kuin he puhuisivat omille rakkailleen. Miesten tunneside Suomessa harvinaiseen kulkupeliin on syntynyt vuosien saatossa. Sievänen ei ole edes uskaltanut laskea vanhaan Fordin entisöintiin kuluneita tunteja. – Ei meistä tiedä kumpikaan, kuinka kauan olemme tätä ajoneuvoa rakentaneet. Välillä on saatu aikaan näkyvää jälkeä, välillä olemme jäljittäneet varaosia, Sievänen kertoo. Miehet ostivat TT-Fordin vuoden 2012 syksyllä Sieväsen lapsuudenystävältä näkemättä ajoneuvoa lainkaan. Vanha Ford oli useassa osassa Kunnasniemellä heinäladossa lähellä Joensuuta. Sievänen ja Wirkkala hakivat ajoneuvon osina kahdella peräkärryllä Keuruulle. – TT-Ford on T-Fordin niin sanottu truck-malli eli kuorma-auto, jonka valmistus USA:ssa alkoi vuonna 1917. TT-Fordin runko on tukevampi ja takapyörät paksummat kuin normaalissa T-Fordissa. Kuorma-autoa käytettiin ensimmäisessä maailmansodassa muun muassa ambulanssina, kertoo Wirkkala. Keuruulla autoa alettiin kasata vuoden 2012 lopulla. Ajoneuvon kori on puuta, joka on saanut pellit ympärilleen. Kolilla asuvan venepuuseppä teki ohjaamon puurungon, jonka Sievänen pellitti itse. Pellitys oli todellinen Sieväsen kädentaitojen näyte, sillä se vaati paljon taitoa; hytin sivupellit kun ovat kahteen suuntaa kuperia. Erikoisuutena ohjaamossa on vain yksi ovi, joka sijaitsee apukuljettajan puolella. Kuljettajalle ei ole omaa ovea. Ajoneuvosta löytyy puuta lisäksi pyörien vanteesta, joiden pinnat ovat hickory-puuta, joka sitkeytensä ansiosta sopii hyvin muun muassa työstettäväksi ja työkalujen varsien valmistusmateriaaliksi. – Varaosia on tilattu USA:ta myöten. TT-Fordiin saa osia vielä yllättävän hyvin. Kun haimme ajoneuvon Joensuusta, moottori oli erillään rungosta. Pyörät ja ohjaamo tulivat Keuruulle toisessa peräkärryssä, Wirkkala jatkaa. Sen verran vaikea ajettava TT-Ford on, ettei sitä äkkinäinen saa edes liikkeelle. Moottori käynnistetään ajoneuvon keulalla olevasta kammesta. Ohjaamon lattiassa on ajamista varten kolme poljinta, joista kahdella ohjataan vaiheita ja kolmas toimii jarruna. – Varsinaisia jarruja ei ajoneuvossa ole, vaan jarrutus tapahtuu oikeanpuoleista poljinta painamalla, jolloin vaihdelaatikossa olevat pannat puristuvat ja ottavat vauhdin pois. Vasen polin painettaessa vastaa ykkösvaihdetta ja nostaessa kakkosvaihdetta. Keskimmäinen poljin on peruutusvaihde, valaisee Sievänen. Ohjaamon penkin alla sijaitsee noin 40 litrainen polttoainetankki poikittain. Tämä aiheuttaa Sieväsen mukaan sen, että jyrkät ylämäet on TT-Fordilla ajettava takaperin, ettei polttoainejärjestelmä haukkaa ilmaa, minkä vuoksi matka katkeaa. – Tällä hetkellä ajoneuvo on periaatteessa ajokunnossa, sillä ohjaamon polttoainetankin korvaa litran vetoinen kanisteri moottoritilassa. Täynnä oleva polttoainetankki muodostaa liian suuren paloriskin. Huippunopeus tällä menopelillä on noin 40 kilometriä tunnissa, jatkaa Sievänen. TT-Fordeja on Suomessa miesten mukaan vielä neljä tai viisi. – Pyrimme saamaan ajoneuvon museorekisteriin ja tieliikennekelpoiseksi. Työhön tästä kulkupelistä ei enää ole, mutta tarkoituksena on viedä se erilaisiin näyttelyihin, Wirkkala sanoo.