Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Uudet tuulet puhaltavat Moottoriurheilukeskuksessa

Keuruun Moottoriurheilukeskus hyödyntää parhaillaan Keski-Suomen ely-keskuksen maaseuturahastosta saamaansa hankerahaa, jota tuli merkittävät 378 000 euroa viime vuoden lopun myöntökierroksella. Hankkeessa vahvasti mukana oleva Keuruun Urheiluautoilijoiden varapuheenjohtaja Tomi Tukiainen on tyytyväinen, että kevään tarjouskisa on saatu päätökseen ja toimijat valittu. –Nyt olemme vihdoin saaneet hommat käyntiin ja alettu kaivaa pohjia rallicrossradalle ja rallisprinttiradalle. Avaamme ratoja vaiheittain sitä mukaa kuin saadaan niitä valmiiksi. Kaikkine ratoineen Moottoriurheilukeskuksen toivotaan olevan valmis vuonna 2022. Tosin tälläkin hetkellä maastomotoristit pääsevät ajamaan täällä, sanoo Tukiainen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Keuruun Moottoriurheilukeskuksen yhteydessä toimii useita seuroja ja yksityisiä tahoja. –Me teemme laajaa yhteistyötä yli kuntarajojen, sillä tulemme palvelemaan keuruulaisten lisäksi kaikkia, jotka haluavat harrastaa moottoriurheilua. Paikallisista seuroista mukana toiminnassamme ovat tällä hetkellä Keuruun Maastomotoristit ja Keuruun Autourheilijat, ja yrittäjistä työyhteyteen on lähtenyt Keuruun Autokoulu Kuskix, kertoo toinen keskeinen Moottoriurheilukeskuksen vastuunkantaja, Keuruun Urheiluautoilijoiden tiedottaja Mikko Pohjanharju . Alue sijaitsee muutaman kilometrin Keuruun keskustasta Poriin päin entisellä Talvisalon kaatopaikan tontilla. Vuonna 2007 suljetun kaatopaikan alueelle on jo ennen Moottoriurheilukeskuksen hanketta tehty lakisääteiset toimenpiteet, jotta sitä voidaan käyttää kansalaisten harrastustoimintaan. –Tässä on takana ympäristölupa, jota on hyvin vaativaa saada tällaiseen toimintaan nykyään. Luvan myöntämisen edellytyksenä on, että toiminnasta ei saa aiheutua terveyshaittaa tai merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa tai meluongelmia. Tänne on jo tehty melumallinnus ja rakennettu meluvalli, niin moottorin äänet eivät kuulu asutusalueille, Pohjanharju toteaa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Rallicrossi- ja rallisprinttiratojen lisäksi Moottoriurheilukeskuksen suunnitelmiin kuuluvat radat motocrossille ja endurolle sekä optio kartingrataan. Kun muut työt saadaan tehtyä, kulkuväylät asfaltoidaan. –Rakentaminen on lähtenyt liikkeelle ely-keskuksen avustusbudjetilla. Tarvittaessa harkitaan lisärahoituksia, jos jatkosuunnitelmia kehitetään. Toiminta on tarkoitettu kaiken ikäisille alaikäisiä koskevien ohjesääntöjen mukaan. –Meillä on itselläkin kokemusta siitä, kun joskus etsittiin kuusivuotiaalle pojalle paikkaa, missä voisi ajaa mönkijällä. Niitähän ei juuri ole, ja mönkijät ja kaikki kaksipyöräiset kiinnostavat ihan nuorimpiakin, joilla ei ole vielä mahdollisuuksia ajokorttiin. Myös ikääntyvät kuljettajat voivat tulla harjoittelemaan pärjäämistä haasteellisissa tilanteissa. Korostamme nimenomaan turvallisuutta liikenteessä, ja meillä kyllä jeesataan ja annetaan ajovinkkejä. Keuruulla on voinut ajaa eri paikoissa lyhyitä ajokilpailuja, mutta haasteena on, että tapahtumien järjestäminen vaatii liikaa byrokratiaa ja rahaa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Nyt laadukkaisiin paikallisiin moottoriurheilutapahtumiin on pian mahdollisuus. Ensimmäiset kisat meillä olisi tavoitteena järjestää jo ensi talvena. Paikka on avoin, ja tänne voi tulla ilman minkään seuran jäsenyyttä, mutta ratamaksu peritään ylläpitokulujen kattamiseksi. Toki toivotamme kaikki halukkaat tervetulleeksi seurojen jäseniksi, mutta jäsenyyttä ei vaadita. Rakennustöitä tehdään pääasiassa talkoilla. Ely-keskuksen rahoitusta on tarvittu ammattiurakoitsijoiden käyttämiseen, kuten nyt yhteistyökumppaniksi Maansiirto Hämeenniemen kanssa. –Kun nähdään koneiden ryskävän alueella, into vain kasvaa, että pian moottoriurheilijat saavat hienon harjoittelupaikan. Elokuussa Moottoriurheilukeskukseen voi tulla tutustumaan, kun Keuruun Urheiluautoilijat täyttää 50 vuotta ja järjestämme avoimien ovien päivän. Silloin on nähtävillä hienoa kalustoa, ja testaamaankin pääsee.