Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Talvisodan ja evakkoajan muistelmia

Suojärvi 1939. Oli kesälämmin, kun uumoiltiin venäläisten hyökkäävän. Sai lähteä evakkoon vapaaehtoisesti. Mekin, äitini Elsa Moilanen , minä ja kolmevuotias Taisto -veli lähdimme Ruskealaan äidin serkun maalaistaloon. Siellä oltiin noin kuukausi. Sitten palattiin takaisin, kun sotaa ei syttynytkään. Siltä reissulta jäi mieleen erikoisesti, kun Mimmi tuli lypsyltä ja piti juoda lypsylämmintä maitoa. Marraskuussa sodan syttyminen tuntui väistämättömältä. En muista, mistä me pojat saimme tietää, että apujoukkoja on menossa rajavartijoiden avuksi. Menimme tienvarteen katsomaan ihmeellistä tapahtumaa. Tuli kolme ratsumiestä jokaisella oli suksimies perässä ja jokaisella kiväärit selässä. Perääntyessä suomalaiset pistivät rajan pinnassa olevat kylät palaan, yöllä näkyvät liekit Suvilahteen asti. Näin estettiin venäläisten majoittumista taloihin. Asemiehet herättelivät yöllä aseman lähellä asuvia ihmisiä lähtemään junaan. Ei saanut ottaa mukaan muuta kuin kassin tai korin, johon sai laittaa jotain syötävää. Päivä oli valjennut, kun juna viimein lähti. Olisikohan ollut Kitee tai joku muu paikkakunta, johon suojärveläisiä vietiin. Jos oli sukulaisia tai muita paikkoja, johon halusi mennä, niinkin oli mahdollista tehdä. Jos oltiin asemilla, kun tuli ilmahälytys, juna ajettiin metsätaipaleelle ja mentiin metsään hälytyksen ajaksi. Meidän junaa ei kertaakaan pommitettu tai ammuttu. En muista kuinka kauan oltiin matkalla mutta oli yö, kun tulimme Keuruulle. Ensimmäiseksi yöksi mentiin Könttärille, talon emäntä oli mummon sisko. Sitten päästiin Eino Saarelaisen taloon, siellä asuttiin talvi ja seuraava kesä. Sitten muutettiin Keuruun kirkolle Sakari Isokiven rantamökkiin. Isä pääsi sahalle töihin ja muutimme sahan vuokrataloon asumaan. Äiti oli ammustehtaassa töissä Tervan montussa. Olin ensi kerran ansiotöissä sahalla yhdeksän vanhana, uitin ransporttiin tukkia ja palkkani oli kuusi penniä tunnilta. Koulun aloitin Suojärvellä. Seuraavan kerran jatkoin koulua 1940 Keuruulla Aromaan koulussa opettajana Sylvi Leinonen . Alkoi olla kaikesta pula. Tupakkaa jaettiin määrättyinä päivinä eri kaupoissa määrättyyn aikaan. Oli pitkän jonot ja minäkin oli jonottamassa isälle tupakkaa, kun isä oli töissä. Vuonna 1942 lähdettiin Jyväskylään. Ensin oltiin vähän aikaa Halssilassa, sieltä muutettiin Jyskään. Vanhemmat olivat Jyskän ammustehtaassa, joka oli vuoren sisässä. Ennen kuin kortit tulivat käyttöön, jaettiin kaupungin kaupoissa elintarvikkeita. Siellä taas piti olla jonossa. Minä lähdin aamulla bussilla kaupunkiin. Torilla oli koju, josta sai ostaa teetä ja leivän, jossa oli oikein voima päällä. Kaupoista ei saanut kuin margariinia. Jatkosota alkoi. Suomalaiset valtasivat Karjalan. Niin rupesimme valmistelemaan lähtöä Ruskealaan.