Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Paikallisuus on ja pysyy arvossaan

Historiallinen media-alan liikahdus tapahtuu tänä vuonna: Sanoma-mediakonserni ostaa alueellisen medialiiketoiminnan Alma Medialta. Yhtenä osasena on Suur-Keuruu kuten 12 muutakin Alman paikallislehteä. Omistajaa vaihtavat myös maakuntalehdet Satakunnan Kansa ja Aamulehti sekä Alma Manun paino. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksyntää, ja kauppa voi toteutua kuluvan vuoden aikana. Mitä tämä tarkoittaa paikallislehdessä? Me jatkamme paikallisten uutisten tekemistä tuttuun tapaan verkossa ja printtilehdessä, ja sisällöt ovat tarjolla tilaajille kuten tähänkin asti. Hoidamme oman tonttimme hyvin, kuten paikallislehden kuuluu. Valtakunnallinen yhteistyö on meille tuttua jo Alman ajalta, ja se tuo tarvittaessa lisävoimaa uutisointiin ja mainontaan. Yrityskaupan olennainen osa on kuitenkin journalistisen riippumattomuuden varmistaminen: kaikki toimitukset ja brändit jatkavat itsenäisinä omien päätoimittajiensa johdolla. Keskittymisellä ja sisältöjen samankaltaisuudella on peloteltu ennenkin. Tarkemmin kun miettii, niin olisi kuitenkin tavattoman hölmöä yhtenäistää sisällöt. Jos jokin sisältö haiskahtaa niin yleiseltä että se käy kaikkialla, kuka siitä kiinnostuu ja kuka sitä haluaa tilata? Hyvä sisältö tehdään paikallisesti. Ihmisiä kiinnostavat asiat ovat lähellä heidän arkielämäänsä. Paikallismedialla ei voi olla muuta agendaa kuin puhua vahvasti oman alueensa puolesta.