Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Keuruun talviajot: Muhosen matkassa mutkaisilla teillä

Keuruulainen Jouko Muhonen ei pääse intohimostaan vanhoihin autoihin, vaikka miten yrittäisi, ja tuskin edes yrittää. Kalettoman konepäivistä tutun miehen tuoreimpia hankkeita on Keuruun talviajot, jotka pidettiin nyt jo kolmannen kerran. Kuoppaisessa tiessä hauskuuden salaisuus Lauantaina 14. maaliskuuta lähtijöitä Megamarketin pihasta oli 55 autokuntaa. – Suuntasimme Herajärven laavulle, jonne mutkitellaan Roosinpohjaan vievää mäkistä ja kelirikkoista tietä. Siinä se koko homman hauskuus piilee. Suorempi ja nopeampi reitti olisi pikitietä pitkin, mutta tämä päivä oli ylevien autojen juhlaa, Muhonen myhäilee. Laavulle oli järjestetty makkaratarjoilu, ja sen jälkeen komea letka jatkoi matkaa Kuoreveden Hallin Ilmailumuseolle. Matkan päätepisteeseen Pomonaan eli Suur-Jämsän Moottoriklupiin, oikein kovalla p:llä, ajettiin Ouninpohjan kautta. Letkan vanhin värkki oli jämsäläisen Erkki Salmisen omistama vihreä Chevroletin kuorma-auto vuodelta 1929. Tuoreimmat menopelit taisivat olla 1980-luvulta, tai miten kukin kuski tuunaukseen käyttämiensä osien ikää arvottikaan. Ilmiselvästi miesvaltainen harrastus oli saanut mukaansa 10 naista. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. – Ovat ne naiset tämän harrastuksen parissa sen verran harvinainen näky, että minä lahjoitin jokaiselle ruusun. Parasta tässä on, jos voi jakaa innostuksen elämäntoverin kanssa. Voisi melkein sanoa, että jäisi harrastamatta, jos toinen ei yhtään olisi kiinnostunut asiasta. Minulle pakattiin jopa varavillasukat mukaan, Muhonen toteaa. Vanha auto ekologisempi kuin uusi Muhosen mukaan tällaisten toimintapäivien parasta antia on, kun kenenkään ei tarvitse näytellä mitään, vaan saa olla sellainen kuin on. – Kaikki ovat tervetulleita, olipa ajoneuvo missä kunnossa tahansa ja asu millainen tahansa. Vanhassa tekniikassa viehättää se, että sitä pystyy itse värkkäämään. Kun uuteen autoon tulee vikaa, se pitää viedä huoltoon. Muhosella on varma kanta sähköautoilun ekologisuuteen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. – Silmänlumetta. Jos laskee realistisesti sähköautoilun kaikki kulut akkujen tuotannosta ja niihin käytettävän raaka-aineen alkulähteiltä aina kulutuksen päätepisteeseen saakka, niin käytetty auto tulee oman järkeilyni mukaan paljon ympäristöystävällisemmäksi. On käsittääkseni laskettu, että 18 merellä seilaavaa tankkeria vastaisi koko maapallon autopäästöjä. Talviajot kestivät kaikkineen 8 tuntia. Hienon tapahtuman tulevaisuus näyttää lupaavalta, jos Muhosesta on kiinni. Katso talviajojen hieno kuvasarja tästä: Kiva, kun matkasit Suur-Keuruun mukana Jouko Muhosen järjestämissä talviajoissa. Ehkäpä ensi vuonna uudestaan.