Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Luonto, puutarha ja hetkessä pysähtyminen hoitavat mieltä ja kehoa

Niiden välissä on valkoisen kärhön peittämä kaunis takorautaportti. Portista pääsee hiljaisuuden puutarhaan, jossa voit rauhoittua vuolaasti kukkivien kukkien, pensaiden ja ikivihreiden katveessa. Niiden suojassa voit istahtaa puistonpenkille. Lähellä solisee puro. Sen tasainen solina auttaa sulkemaan mielestä ympäröivän maailman. Maiseman värit valkoinen, vaaleanpunainen ja vaaleanvihreä rauhoittavat mielen. Tai, lähdet kävelemään metsään. Metsäpolku kiemurtelee läpi erilaisten maastojen kauniin lammen rantaan. On aivan hiljaista. Vain suurten honkien humina ja linnun laulu, sekä omien askelten hiljaiset äänet kuuluvat vaimeasti pehmeällä metsäpolulla. Pysähdyt ja istuudut lammen rantaan kaatuneen puunrungon päälle. Annat mielesi pysähtyä, levätä. Hengittelet raikasta ilmaa. Taivas on kirkkaan sininen. Kaikki muu on nyt jossain kaukana. Olet vapaa. Luonto hoitaa Puutarha ja luonto auttavat ihmistä pysähtymään, aistimaan ja rentoutumaan. Kävelyn keinuttavalla liikkeellä on arveltu olevan tyynnyttävä vaikutus aivoihin, ainakin kävelyliikunta parantaa muistia ja vaikuttaa aivojen onnihormoneihin. Lähes jokainen meistä on varmasti huomannut luonnon rauhoittavan vaikutuksen. Kevään tulo myös merkitsee monelle maailmantilanteiden vaikeuksista huolimatta uusiutumista ja toivoa. Sama vaikutus on puutarhanhoidolla. Käsien upottaminen multaan on jotain niin konkreettista tekemistä; se, että saa jotain aikaan omilla käsillään, ja näkee omien käsiensä työnsä jäljen, joka yleensä on myös esteettisesti kaunista, vaikuttaa mieleen syvästi. Puutarhaterapiaa Moni sanookin puutarhanhoitoa puutarhaterapiaksi. Puutarha edustaa myös elämän jatkuvuutta. Parhaimmillaan luonto voi antaa hyvän olon tunteen tai toivonpilkahduksen vaikealla hetkellä. Viime vuosina onkin alettu opettaa avoimessa yliopistossa puutarhaterapiaa, jossa keskitytään puutarhan ja sen hoitamisen terapeuttisiin ja kuntouttaviin mahdollisuuksiin esimerkiksi päihde, - lapsi - ja vanhustyössä. Oma puutarha Oman puutarhan tulisi olla ennen kaikkea rentouttava elementti, sellainen joka tuo arkeen nautintoja, ja omistajiensa näköinen. Siinä vaiheessa kun puutarhanhoito alkaa stressata, tulee laittaa sille stoppi. Jokaista rikkaruohoa ei tarvitse kitkeä, eikä kaikkien puutarhojen tarvitse olla kuin alan lehdestä repäisty. Puutarhanhoitoa voi harrastaa ihan pienimuotoisestikin. Ikkunalautaviljelyä Pelkästään parvekepuutarhalla tai jopa ikkunanlautaviljelyllä voi olla myönteisiä vaikutuksia mielen tasapainoon. Mikä tahansa vihreän versominen ja uuden synty synnyttää ihmisessä alkukantaisia ilon tunteita, sillä ihminenhän on osa luontoa, on aina ollut. Samaa tiimiä, kuin luonto. Ja jokainen voi toteuttaa jollakin tavalla puutarhaviljelyä, vaikka versottamalla ikkunan alla oraita ja ituja, ja nauttimalla niiden ihanista rapsakoista mauista. Toiselle riittää muutama yrtti ikkunalaudalla ja valmiit amppelikukat, ja nurmenleikkuu on ainoa pakollinen velvollisuus. Pysähdy luonnossa Kun seuraavan kerran lähdet luontoon, pysähdy, aisti ja havainnoi lähiympäristöä tuoksutellen, koskettaen ja kuulostellen. Läsnäolon opettelemista voi harjoitella esimerkiksi netistä löytyvillä pysähtymisen taito-harjoitteilla. Luonto, puutarha ja taiteet Luontoon ja puutarhanhoitoon voi yhdistää myös taiteita, kuten valokuvausta, kuvaamataiteita, musiikkia tai sanataiteita. Luontoon voi mennä kuvaamaan, maalaamaan tai kuuntelemaan mielimusiikkia. Esimerkiksi Kekkilän puutarhuri Adrian Evans on yhdistänyt puutarhanhoitoon sanataidetta runouden muodossa. Runoja lukeva puutarhuri kirjoittaa niitä itsekin. Runo Flowers don’t talk in words syntyi viime keväänä. Tässä lainaus siitä: Flowers don’t talk in words My soils climb from the end of my toes To the middle of a gentle soul. The sunshine reaches so very deep inside and warms thoughts aimlessly dragged over sharp stones. Flowers don’t talk in words They just look at you And silently reflect their worth. Vinkkejä iloon Korona-aikana kannattaa suunnata ajatuksiaan myönteiseen. Tässä joitakin puuhailuvinkkejä luontoon, puutarhaan ja hyvään oloon liittyen. Voit alkaa tehdä puutarhakirjaa, johon suunnittelet asioita etukäteen. Tarkoitukseen sopii esimerkiksi paksukantinen vihko. Kirjaa ylös, mikä ovat puutarhasi värit tänä vuonna. Mitä puutarhan uutuuksia kokeilet? Kokeilisitko yhdistelmää yrttejä, kukkia ja marjoja samaan isoon ruukkuun. Esimerkiksi sitruunamelissa, kesäkynttilä, ahkeraliisa ja mansikka. Mitkä ovat sinun valintasi? Mieti, miten toteuttaisit oman a) rentouttavan b) hiljaisuuden c) modernin d) aistien puutarhan. -Tutki mitä uutuuspuutarhakirjoja löytyy e-kirjoista ja lue niitä. -Tutki asuinalueesi karttoja ja tee pieniä retkiä perheen kanssa luontoon. Makkarat ja eväät mukaan. -Tutki mitä villiyrttejä on jo noussut esiin. Tee ensimmäiset nokkosletut- tai sämpylät! -Pidä sääpäiväkirjaa ja kirjaa myös muita havaintoja vaikka luonnosta ja linnuista. -Tee läsnäolon taito-harjoituksia. Opettele olemaan läsnä hetkessä. Ohjeita löytyy vaikkapa osoitteesta www.oivamieli.fi.