Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Rallireitin varrelle houkuttaa muukin kuin ohi viuhahtavat autot – eväät, seura ja retkimieli luovat rallitunnelmaa

Saavut autolla parkkipaikalle hyvissä ajoin. Sen jälkeen kävelet parkkituurista riippuen metsään soratien laitaan pidemmän tai lyhyemmän matkan. Jos olet tullut ajoissa löytääksesi hyvän katsomispaikan, törötät siinä paikoillasi odottamassa hyvän tovin, ennen kuin mitään tapahtuu. Kun ralli alkaa, näet auton muutaman sekunnin verran, minkä jälkeen odottelet minuutin tai kaksi, kunnes uusi auto ajaa ohi kuta kuinkin samalla tavalla kuin edellinenkin. Sama nähdään Urria 1 -erikoiskokeella 56 kertaa. Sitäkö on ralli paikan päällä katsottuna? Parasta mennä seuraamaan, miksi rallia kannattaa tulla katsomaan Urriaan metsän reunaan. Rallikansaa kehotetaan MM-rallien järjestäjän toimesta tulemaan paikalle hyvissä ajoin. Mutta mitä tarkoittaa hyvissä ajoin? Olenko tulossa kaksi tuntia ennen rallin starttia autioon metsään vai olenko pahasti myöhässä? Matkalla bongaan kaksi rallifanin näköistä miestä retkituoli olan yli heitettynä pyöräilemässä Jyväskyläntien vartta. – Kyllä, Urriaan ollaan matkalla, Matti Poikonen ja Kuisma Höytiä sanovat. Juttelemaan he eivät nyt sen kauemmin ehdi, koska matkaa on vielä taitettavana. Puhelinnumeron sain, jos tavoittaisin miehiä vielä myöhemmin. Käy ilmi, että puhelin on Urriassa lähes käyttökelvoton. Harvemmin seudulla on niin paljon matkapuhelimia pyrkimässä verkkoon. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Rallien jälkeen puhelimetkin toimivat, ja kuulen Kuisma Höytiän ja Matti Poikosen rallipäivästä tarkemmin. He ovat lapsuudenystäviä Asunnalta, ja he lähtivät perinteiden mukaisesti Höytiän kotoa polkemaan Asunnalta kohti Urriaa. – 70-luvulta asti on käyty ralleissa lähes joka vuosi ja polkupyörällä. Jukojärvelläkin käytiin silloin, kun siellä ajettiin. Pyörällä välttää ruuhkat ja pääsee rallireitille asti, Höytiä kertoo. Matka alkoi aamukahdeksalta, mutta kisa oli tyssätä parin kilometrin jälkeen konerikkoon. – Toisesta pyörästä katkesi ketjut. Sen vuoksi meille meinasi tulla kiire, kun piti käydä kotoa hakemassa toinen pyörä, Höytiä sanoo. Urrialla ajettiin perjantaina kaksi kertaa. Kello 10.24 alkanut erikoiskoe numero 4 päättyi puolen päivän aikoihin. Sen jälkeen oli muutama tunti odoteltavaa, kunnes kello 16.24 Urrialla ajettiin uudestaan erikoiskoe 8. Osa rallin seuraamista on sen suunnitteleminen, missä olla milloinkin. Lähteäkö toiselle erikoiskokeelle vai jäädäkö Urriaan ja ehkä vaihtaa paikkaa? Höytiä ja Poikonen viettivät koko päivän Urriassa. – Söimme tauolla hernekeittoa ja omia eväitä. Munkkikahvitkin oli mukana. Päiväunet otettiin odotellessa, Höytiä kertoo. Höytiän mukaan rallissa viehättää vauhti ja tunnelma, mutta pelkät nopeat autot eivät tee MM-rallihenkeä. – Oma viehätyksensä on siinä, kun on paljon porukkaa liikkeellä, hyvää seuraa ja helikopterit pörräävät taivaalla, hän sanoo. Helikoptereita tosiaan rallireitin yllä näkyy. Niiden kyydissä VIP-vieraat lentävät kätevästi ja nopeasti erikoiskokeelta toiselle. Aikataulu on niin tiukka, ettei yksikään rallikatsoja omalla autollaan paikasta toiseen liikkumalla ehtisi nähdä kaikkea. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kuisma Höytiällä on kokemusta niin monista ralleista, että hän osaa kertoa myös siitä, mikä Urrialla on muuttunut. – Ennen täällä ajettiin yöllä. Silloin näkyi väin vilahtavat valot pimeässä metsässä. Varmaan televisioinnin takia nykyään ajetaan päivällä. Autotkin ovat nykyään hiljaisempia, hän sanoo. Hän muistelee myös villiä virolaisyleisöä Markko Märtinin kulta-ajoilta. – Virolaisfanit kuuli silloin kauas. Kyllä heidät nytkin lipuista tunnistaa, mutta he ovat nykyään hillitympiä, Höytiä sanoo. Poikien päivä hyvin eväin Hyvissä ajoin ralleihin saapuminen on monitulkintainen ajan määre. Ralliensikertalaisena ehdin päästä parissa tunnissa tilanteesta jyvälle, mutta moni on ollut vielä enemmän hyvissä ajoin, jotkut jopa yön yli. Ensikertalaista neuvotaan Urrian hyppyrille. Siellä, missä on paljon porukkaa, on todennäköisesti parhaat katselupaikat. Urrian hyppyrin kohdilla vedetään sikeitä heti turva-aidan takana. Usealla porukalla on rallin alkua odotellessa eväät esillä. Näyttää siltä, että Urriassa on meneillään suuren joukon eväsretki. –Leipiä, porkkanaa, salaattia, pähkinöitä, karkkia, mehua..., huudellaan eväiden koostumusta rallikatsomosta, jossa on mukana miesväkeä Koiviston, Strandenin ja Lahti-Nuuttilan perheistä. Banaani ja vesi eväänä saa tuomion, jonka mukaan huomaa, että amatööri on asialla. Amatöörin virheeksi luettakoon sekin, että aloin syödä banaania aivan tien vieressä seistessäni. Se oli virhe, nimittäin kun RC2-sarjassa kilpaileva Ville Pynnönen oli ajanut Škodallaan ohi, banaani oli saanut hampaissa kirskuvan kivennäiskuorrutuksen. Ensikertalaisen on siis syytä kuunnella kokeneempia rallikatsojia. Torniolainen Hannu Koivisto poikiensa Arvon ja Toivon kanssa oli Urrialla ensimmäistä kertaa ralleja katsomassa. Jyväskyläläiset Mikko Stranden poikansa Eetun kanssa sekä Mikko Lahti-Nuuttila poikiensa Joonan ja Aapelin kanssa houkuttelivat Koivistot mukaan. – Vaimoni veli Mikko on hehkuttanut sen verran kauan ralleja, että kuume on hiljalleen noussut. Aika vähän Suomessa on tällaisia isoja kansainvälisiä tapahtumia, joten kiva tulla seuraamaan tunnelmaa, Hannu Koivisto sanoo. Ensikertalaisella Arvo Koivistolla on tunnelma korkealla, vaikka yhtään ralliautoa ei ole vielä nähty. Ohi on ajanut vain muutama järjestäjien turva-auto, jotka tarkistavat yleisön sijoittumista ennen kilpailun alkua. – Tää on poikien päivä!, Arvo Koivisto sanoo. Konkareiden seurassa on ensikertalaisten hyvä lähteä mukaan. – Lasten kanssa on seitsemän tai kahdeksan kertaa käyty. Ralleissa kiinnostaa vauhdikkaat autot, mutta tämä on myös sosiaalinen tapahtuma, Stranden sanoo. – Ralleihin saa tulemaan hyvä meininki ja tunnelma, Mikko Lahti-Nuuttila sanoo. Tänä vuonna tällä seurueella on ohjelmassa kaksi erikoiskoetta päivässä, ja reittiä on suunniteltu kartan kanssa etukäteen. Urrian jälkeen perjantaina oli vuorossa Moksi 2. Urrian hyppyrin juurelle he olivat saapuneet puoli yhdeksän aikaan aamulla. – Kun on ensikertalaisia mukana, niin piti tulla hyppyri näyttämään, Mikko Lahti-Nuuttila sanoo. Vaikka rallit eivät ole vielä Urriassa alkaneet, kisaa seurataan. Monestakin suunnasta kuuluu radion ääntä. – Tärkein osa rallin seuraamista on ralliradion kuuntelu. Sillä tavalla pysyy tilanteessa mukana, vaikka tässä autot näkee vain hetken, Lahti-Nuuttila sanoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Ralleja kameran linssin läpi Ville Vihavainen tuli tyttäriensä Linnean ja Neelian kanssa katsomaan ralleja Hämeenkyröstä. – Taitaa olla kolmannet rallit lasten kanssa, Ville Vihavainen arvelee. Kun ralliauton ääni lähestyy ja järjestyksenvalvoja viheltää pilliin lähestyvän auton merkiksi, Vihavainen nostaa kameran laukaisuvalmiuteen. Hän seuraa ralleja tiukasti kameran linssin välityksellä. Kun auton moottorin ääni alkaa kuulua, ja toimitsija viheltää pilliin merkiksi lähestyvästä autosta, Vihavainen nostaa kameran laukaisuvalmiuteen. – Harrastan valokuvausta ja olen kuvannut nimenomaan ralleja, Vihavainen kertoo. Auton lähestyessä moni keskeyttää juttelunsa, laittaa eväät syrjään ja nousee ylös. Kun auto on mennyt, ralliyleisö siirtyy asennosta lepoon. WRC-sarjan autojen välillä odotetaan kaksi minuuttia, mutta loput autot starttaavat erikoiskokeelle minuutin välein. Seuraavaa autoa odotellessa ehtii taas jutella, syödä ja ehkä siirtyä toiseen kohtaan reitin varrella. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Karimon kyläyhdistyksen tilipäivä Urrian erikoiskokeen järjestää Keuruun Urheiluautoilijat ry. Urakkaa helpottamassa on muitakin yhdistyksiä, kuten Urrian hyppyrin tienoosta vastaava Karimon kyläyhdistys. Kyläyhdistyksellä on alueella kioski hernekeittoineen ja lettuineen. Kyläyhdistyksen puolesta paikalla on myös järjestyksenvalvojia, jotka päästävät ralliyleisöä kulkemaan tien yli turvallisissa väleissä ja vahtivat muutenkin ralliyleisön tunnelmaa. – Rauhallisesti on rallit sujuneet. Joskus aiempina vuosina oli enempi humalaisia, jotka eivät tainneet rallia juuri seurata. Tai jos seurasivat, eivät siitä varmaan seuraavana päivänä mitään muistaneet, järjestysmiehenä toimiva Matti Saarinen Pihlajavedeltä kertoo. Prosentit näkyvät kuuluvan monen aikuisen rallieväisiin, mutta huonoa käytöstä tai muuta ei Urrian aamupäivässä näy. Matti Saarinen on yksi noin kahdestakymmenestä vapaaehtoisesta, joka on tullut ralleihin kyläyhdistyksen talkoisiin. – Tästä tulee kyläyhdistykselle hyvä tuotto, kun kioskituoton lisäksi saamme korvauksen siitä, että huolehdimme tästä pätkästä, hän sanoo. Saarinen on ollut rallien talkooporukassa mukana alusta asti, eli viime vuosituhannen puolelta. Rallifaniksi hän ei itseään kutsuisi. – En aivan täysin tiedä, mikä hohto tässä on. Nopeasti suhahtavat autot ohi. Televisiosta tulee kyllä suurimpia ralleja seurattua, hän sanoo. Karimon kyläyhdistyksen eteen Matti Saarinen tulee rallitalkoisiin mielellään. – Aamulla kuuden maissa tänne jo tultiin, ja silloin oli jo yöpyjiä tien reunat täynnä. Illalla lähdetään, kun rallit ovat täällä ohi ja paikat on saatu purettua, hän sanoo. Espanjalaisen silmin Suomen MM-ralli on erilainen MM-ralli on kansainvälinen tapahtuma, ja yleisöä on saapunut monesta maasta. Ivan Pensado Barreiro , Israel Delgado Barbeito ja Javier Molinero Negreira tulivat ralleihin Espanjasta. Delgado Barbeito tuli nyt Suomeen ralleihin toista kertaa, ja houkutteli nyt kaverit mukaansa. Yleensä he seuraavat rallia Espanjassa ja Portugalissa, missä he ovat tottuneet katsomaan rallia, jossa ajetaan paljon vuoristossa ja asfaltilla.. He eivät kierrä ympäri maailmaa rallia katsomassa, mutta Suomeen he halusivat tulla. – Ralli on täällä erilaista. Tiet ovat erilaisia ja reitit pitempiä. Kilpailu on hyvin organisoitu, he kiittelevät. Myös yleisö on Suomessa erilaista. – Me espanjalaiset olemme tottuneet huutamaan ja tuulettamaan villisti, mutta suomalaiset katsovat rallia sivistyneesti paikallaan istuen. Se on kummallista, miehet sanovat. MM-rallissa he fanittavat Jari-Matti Latvalaa ja Ott Tänakia . Kolmikolla on tiivis aikataulu ralleja seuraten, mutta Suomesta on ehditty nauttia muutenkin. – Kävimme kalassa, se oli mahtavaa, Israel Delgado Barbeito sanoo ja näyttää kuvatodisteen ahvenesta. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Rallin seuraamiseen on monta tyyliä. Voi viettää kokonaisen päivän Urriassa eväitä syöden tai kiiruhtaa seuraavaan paikkaan. Ensikertalaisen on siis hyvä muistaa olla sopivasti ajoissa ja varata kunnolla evästä mukaan. Jos omaa radiota ei satu mukaan, se ei haittaa. Joviaalit rallifanit eivät nimittäin pahastu, jos istahdat kuuntelemaan heidän ralliradiotaan.