Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Vielä yksi ote matkapäiväkirjastani

Kera oli päärahoittaja Tampereen laivastani, joka maksoi kolme miljoonaa: pankki 1,5 miljoonaa ja oma rahoitus 1,0 miljoonaa. Kera kustansi ulkomaan markkinointikierrokseni Saksaan, Sveitsiin ja Itävaltaan. Kera laati aikataulut ja kohteet. Kahden viikon matkalle tuli mukaan myös erään tamperelaisen hotellin myyntipäällikkö, joka mainosti hotelliaan ja minä risteilyjä. Kohteita oli lähes sata. Eräänä aamuna kello kymmeneltä oli kohteena Zürichin Suomen matkailun toimisto. Parkkipaikkaa ei läheltä löytynyt, vaan noin 300 metrin päästä. Laskin salkkuni jalkakäytävälle, kun otin tavaraluukusta nipun esitteitä kainalooni. Mekillä oli iso toimisto, jossaoli kolme virkailijaa paikalla. Kun annoin esitteeni, yksi rouva sanoi, että he eivät ota sinne mitään esitteitä. Kummastelin sitä kovasti. Kysyin, miten he markkinoivat Suomea. He kertoivat, että käyvät kokkareilla ja messuilla. Siinä kun juteltiin huomasin, että salkku oli jäänyt jalkakäytävälle. Meinasi sydän pysähtyä, sillä salkussa oli rahat ja passi. Läksin juoksemaan autolle. Ihme kyllä, siellä se salkku seisoi. Kyllä oli melkoinen yllätys, ei kelvannut kenellekään. Jäin ihmettelemään Mekin toimintaa. Sentään Hampurin toimistoon ottivat vastaan esitteeni. Kierroksella minulla oli mukana englanninkielinen esittelyvideo Ellusta ja omista laivoistani. Matkatoimistot ja bussifirmat olivat hyvinkin kiinnostuneita ja esitteet tekivät kauppansa. Kilometrejä matkalle kertyi lähes 5000. Täytyy sanoa, että reissu oli melkoisen rasittava. Jälkeenpäin alkoi tuloksiakin näkyä, sillä jokaisesta maasta tuli bussiryhmiä. Tämä osoittaa, miten tärkeää markkinointi on. Suomen markkinoinnin hoidin siten, että jokaisena talvena kiersin Suomea, tuhansia kilometrejä. Kohteina olivat matkatoimistot, bussifirmat, seurakunnan ja muut. Aina keväällä ennen jäitten lähtöä tilauskirja oli lähes puolillaan. Matkustajia riitti. Ellullakin vielä viimeisenä kesänä 14 vuoden jälkeen oli 17 000 kävijää, kunnes kaupunki sanoi vuokrasopimuksen irti. Olen ollut hyvin huolissani Ellun nykyisestä tilanteesta, kun kävijöitä ei ole ollut kuin kourallinen viime vuosina. Olisi hyvä tietää, miten matkailutoimisto markkinoi Ellua. Olisi hyvä, jos matkailutoimisto kertoisi asian tässä lehdessä. Asia kyllä kiinnostaa muitakin, ei vain minua. Toivotan lehden lukijoille hyvää talven tuloa ja joulua. Heikki Hokkanen Ex-laivuri ja maailman matkaaja