Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Yhdessä on kiva kokata isälle

Isänpäiväaterian ideana on yhdessä tekeminen. Ruoaksi paistetaan lihaa ja kasviksia uuninpellillä, koska sunnuntaiaamuna usein nukutaan pitempään, eikä välttämättä ole aikaa kokkailla kauhean monimutkaista. Liha voi olla esimerkiksi possun kyljyksiä, toki muutakin, jos haluaa, kasviksina punajuurta, punasipulia, porkkanoita, bataattia, parsaa ja perunaa, pestynä ja lohkottuna, päälle reilu loraus oliiviöljyä, mustapippuria ja hienoa merisuolaa. Yrttisekoitusmaustetta voi myös käyttää, ja tuoreita yrttejä kuten rosmariiniä. Helppo mutta herkullinen ateria! Lapsetkin voivat osallistua niin ruuan kuin kakun valmistukseen. Vaikeusasteiltaan pää- ja jälkiruoka ovat helppoja ja raaka-aineet yksinkertaisia ja herkullisia. Maistuva kasvis-lihapeltivuoka (5–6 henkilölle) Gluteeniton, laktoositon Tämän helpommaksi ei herkullinen uuniruoka mene. Valitse haluamasi liha kaupassa; possun kyljyksiä, kassleria, filepihvejä, mitä haluatkin. Sitten runsaasti kauden kasviksia mukaan. Ohje Lihaa noin 800 grammaa, esimerkiksi maustamattomia possun kyljyksiä 2–3 punasipulia iso bataatti 2–3 raakaa punajuurta 7–8 keskikokoista (uuni)perunaa tuore kokonainen parsa 4–5 porkkanaa värikkäitä paprikoita viipaleina (luomu)oliiviöljyä hyvälaatuista hienoa merisuolaa mustapippuria paprikajauhetta (yrttimaustetta) (tuoretta rosmariinia, basilikaa tai muita yrttejä) Laita uuni lämpiämään 225 asteeseen. Pese hyvin vihannekset. Pilko ne sitten lohkoiksi tai viipaleiksi ja asettele uunipannulle leivinpaperin päälle. Lorauta reilusti luomuoliiviöljyä pintaan. Ripottele suolaa ja mausteita pintaan. Laita uuninpellin pohjalle noin reilu desi vettä, että kasvikset eivät kuiva. Laita sitten kasvikset uuniin keskiosaan noin 20 minuutiksi. Alenna uunin lämpöä 20 minuutin päästä 200 asteeseen ja lisää sitten vasta liha kasvisten päälle, ettei se pääse kuivamaan. Lorauta lihan pintaan myös oliiviöljyä, sitten suola ja haluamasi mausteet. Anna lihan ja kasvisten olla uunissa vielä noin 30–45 minuuttia, kunnes liha ja kasvikset ovat kypsiä. Kokeile kasvisten kypsyyttä haarukalla. Paistoaika riippuu uunista. Uusi uuni on usein ärhäkämpi kuin vanha. Lisää lopuksi ruuan päälle tuoreita yrtin oksia. Vegaaneja ja kasvissyöjiä on yhä enemmän. Kasvis-lihavuoka muuntuu näppärästi kasvisruuaksi, kun jätetään liha pois. Vinkki: Tarjoile mustaherukka- tai karpalohyytelön kera. Isänpäiväkakku, vaniljainen täytekakku marjoista Isänpäivään tehdään kakku kesän marjoista, koska kaikilla varmasti on nyt enemmän tai vähemmän pakastin pullollaan niitä. Kakun juju on vaniljatuorejuustossa, joka maustaa sen. Kun kakku tehdään perunajauhoilla, se sopii keliaakikolle tai sille, joka välttelee vehnäjauhoja. Jokainen voi koristaa sen kuten haluaa. Reunoilla kookoshiutaleita. Kakkukerrosten väleihin laitetaan runsaasti marjoja ja hilloa vaniljatuorejuusto-kermavaahtoseoksen lisäksi, jolloin kakusta tulee mehevä ja täyteläinen. Kakku on vaikeusasteeltaan helppo, ja sen valmistuksessa voivat lapsetkin olla mukana. Ohje (10–12 henkilölle) Gluteiiniton, laktoositon 4 (luomu)munaa 1,5 dl sokeria 1,5 dl perunajauhoja 1 tl leivinjauhetta Näin teet onnistuneen kakkupohjan: Ota munat lämpiämään edellisenä päivänä huoneenlämpöön. Vatkaa ne ja sokeri vaaleaksi, kovaksi vaahdoksi sähkövatkaimella. Vaahto on valmista, kun voi tehdä haarukalla vaahdon pintaan kuvion, ja se pysyy näkyvissä muutamia sekunteja. Sekoita sitten perunajauho ja leivinjauhe keskenään. Lisää seos siivilän läpi muna-sokerivaahtoon. Nostele taikina tasaiseksi nuolijalla, älä vatkaa. Kaada taikina voideltuun ja esimerkiksi (gluteenittomilla) korppujauhoilla, kookoshiutaleilla tai mantelijauheella jauhotettuun kakku- tai irtopohjavuokaan, joka on halkaisijaltaan 23–24 senttimetriä. Paista uunin keskiosassa 180 asteessa noin 30–35 minuuttia. Kokeile cocktailtikulla kypsyyttä. Anna kakkupohjan jäähtyä 10–15 minuuttia. Kumoa vasta sitten ja anna jäähtyä täysin ennen leikkaamista kolmeen osaan. Täyte 1 prk vaniljatuorejuustoa, laktoositon 6 dl kuohukermaa, laktoositon sokeria maun mukaan (noin 1/2 dl) 2 tl aitoa vaniljasokeria 4–5 dl mansikka- tai vadelmahilloa mansikkaa, vadelmaa, lakkaa tai mustikoita Kostutus 4 dl maitoa, laktoositon 2 tl aitoa vaniljasokeria Koristeluun kermavaahtoa mansikoita, vadelmia, lakkaa, mustikoita tuoreita mintun lehtiä kookoshiutaleita, kookoslastuja tai mantelilastuja reunoille Vatkaa ensin 6 dl kermaa tymäkäksi vaahdoksi. Kermaa kannattaa varata mieluummin reilusti kuin liian vähän, että se riittä kakun koristeluun. Mausta vaniljasokerilla ja sokerilla, maun mukaan. Ota vaahdosta eri kulhoon kolmasosa. Sekoita siihen vaniljatuorejuusto. Tällä seoksella täytät kakun. Lopulla kermavaahdolla kuorrutat sen. Lisää maitoon toisessa kulhossa vaniljasokeri, sekoita. Kostuta sitten sillä leikatut kakunosat makusi mukaan. Toinen tykkää kosteammasta kakusta, toinen hieman kuivemmasta. Tämä kakku saa kosteutta myös tuorejuustotäytteestä ja marjoista välissä, varo siis kostuttamasta liikaa. Kevyt sipaisu kostutuslientä kakun pinnoille siis riittää. Leikkaa ensin mansikoita pari desiä viipaleiksi, jos ne ovat tuoreita. Käytä niitä koristeluun, jos haluat. Aloita sitten kakun kokoaminen kakkulautaselle. Lisää alimmalle kostutetulle kakkulevylle pintaan reilusti hilloa, päälle tuorejuusto-kermaseosta sekä valitsemaasi marjaa, esimerkiksi yhteen väliin lakkaa, toiseen vadelmaa. Kostuta lopuksi ylin kakkulevy, ja ala levittää kermavaahtoa lastalla tai veitsellä kakun päälle ja reunoille. Voit myös pursottaa kermavaahdon kakun reunoille. Kun kermavaahto on levitetty, koristele kakku mieleiseksesi marjoilla ja mintun lehdillä. Lapset voivat osallistua puuhaan mukaan. Reunat voi koristella vielä kookoshiutaleilla, kookoslastuilla tai mantelilastuilla. Vinkki: Kakku on parhaimmillaan, jos sen tekee edellisenä päivänä. Se ehtii kostua ja maustua kunnolla. Tai pidä sitä vähintään neljä tuntia jääkaapissa.