Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Aalto, veneen kokka ja punamulta vetosivat – Keuruun kaupungin logokilpailu on ratkennut

Jyväskyläläisen Christine Lehdon suunnittelema logo on valittu Keuruun kaupungin logokilpailun voittajaksi. Valittu uusi logo on jatkumo Keuruun viralliselle vaakunalle. Lehdon tekemän logon muoto kuvastaa aaltoa ja veneen keulaa, punamullan väri symboloi puolestaan vanhan Keuruun aluetta ja historiaa. Logon kolme airoa symboloivat kunnan, asukkaiden ja yhteisöjen välistä yhteistyötä, jotka laittavat veneen jatkuvaan liikkeeseen yhdessä valittuun suuntaan. – Kaikkiaan ehdotuksia tuli satakunta, joissa mukana oli hyviä ja tosi tarkkaan mietittyjä aiheita, mutta ne eivät kuitenkaan taipuneet siihen formaattiin, jota haimme, sanoo Keuruun kaupungin vapaa-aikasihteeri Virva Asp . Keuruu-sanan lisäksi logoon haluttiin sisällyttää myös kuvallinen symboli. Ehdotuksissa näkyivät paikallisuudesta kumpuavat ideat ja teemoina toistuivat vesistöt, metsät, himmelit, lapset ja kirkot. – Logo ei korvaa varsinaisesti Keuruun kaupungin vaakunaa, vaan sitä käytetään vähemmän virallisissa käyttökohteissa, kuten markkinoinnissa ja viestinnässä. Vaakunan käyttöluvan myöntää kaupunginjohtaja, Keuruun kaupungin matkailusihteeri Leena Jaatinen sanoo. Sadasta ehdotuksesta kymmenen jatkoon Logon tulee toimia sähköisessä ja painetussa viestinnässä. Lisäksi siitä voidaan valmistaa rintamerkkejä ja muita pientuotteita, jonka vuoksi merkin kokoon ja skaalautuvuuteen haluttiin kiinnittää erityistä huomiota. Keuruun kaupunki käynnisti lokakuussa 2018 kaikille avoimen Keuruun kaupungin tulevaa logoa koskevan suunnittelukilpailun. Kilpailun kautta haluttiin saada raikkaita ideoita, joista muokkautuisi ammattilaisten työpöydällä organisaation tärkeä tunnus. Sadan ehdotuksen joukosta esiraati käsitteli ehdotukset ja valitsi niistä 10 ehdotusta, joista lopullinen logo valittiin. Kilpailuehdotukset tuli toimittaa 15.11.2018 mennessä. Kuntalaisilla oli suuntaa-antavana mahdollisuutena vaikuttaa äänestämällä ehdotuksia Suur-Keuruun verkkosivuilla sekä Keuruun kaupunginkirjastossa. Äänestyksen jälkeen logoehdotukset käsiteltiin johtoryhmässä, joka valitsi kolme jatkovalmisteluun. Esiraati kehitti valittujen logojen ilmettä yhteistyössä mainostoimiston kanssa päätyen lopulta nyt esitettävään ulkoasuun. Suunnittelukilpailun julkaisun yhteydessä voittajalle päätettiin luovuttaa 300 euron suuruinen lahjakortti hänen haluamaansa keuruulaiseen liikkeeseen.