Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Yhdysvalloista palanneet Saarelaiset: Koti on paras paikka maailmassa

Keuruulaiset Kirsi ja Jukka Saarelainen ja heidän vanhin poikansa Patrik Saarelainen nousivat New Yorkin koneeseen torstaina 5. maaliskuuta osaamatta aavistaa, mitä viikossa voi tapahtua. – Minä ja mieheni olimme varanneet viikon loman, ja poikamme oli tarkoitus jatkaa lomaansa länsirannikolla meidän lähdettyämme paluulennolle. Toisin kuitenkin kävi. Kaikki kolme palasimme Suomeen. Kotiin on hyvä tulla – Kotiin on aina hyvä tulla, oli maailmalla mikä tilanne hyvänsä. Reissumme New Yorkissa oli juuri niin onnistunut kuin olimme odottaneet. Minä olen jo sopinut työnantajani, Keuruun kaupungin kanssa etätöistä. Maanantaina työhön liittyvät yksityiskohdat selviävät Jukalle. – Ei olisi ikinä voinut uskoa, että maailma muuttui niin nopeasti. Matkalle lähtiessämme koronavirus oli pelkkä huuli, nyt tiedotteita tulvii kaikkialta. Se on sanottava, että New Yorkissa, niin miljoonakaupunki kuin se onkin, emme nähneet flunssaisia ihmisiä emmekä kuulleet aivastuksia. Paluulennolla sen sijaan kuulin, että jotkut matkustajat yskivät. Saarelaiset nauttivat New Yorkin keväästä, ja heidän onnekseen säätila oli sellainen, että hansikkaita saattoi pitää kaikkialla. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. – Olimme hyvin hygieniatietoisia. Pesimme käsiä saippualla, kuten olemme tottuneet tekemään aina. Seurasimme paikallisia uutisia hotellilla ollessamme ja netistä selasimme THL:n suosituksia ja ulkoministeriön tiedotteita. New Yorkia desinfioitiin – Desinfioimisaineen otimme mukaan Suomesta mutta emme oikeastaan käyttäneet sitä. Museot ja teatterit ja varmasti monet muut tahot sen sijaan lisäsivät päivittäin julkisille paikoille henkilökuntaa, jonka tehtävänä oli desinfioida pintoja, kaiteita, pöytiä, istuimia, mitä vain. Matkamme viimeisenä päivänä näimme myös isokokoisia pumppupulloja, joista eri paikoissa sai ottaa käsihuuhdetta. Koko loma ei Saarelaisilla sentään kulunut kotimaan tiedotteiden parissa. Joka päivä syötyään aamiaisen he lähtivät ulos katsomaan nähtävyyksiä. – Miesväen askelmittarien mukaan kävelimme joka päivä noin 20 kilometriä. Kävimme katsomassa NHL:n ottelun ja menimme Broadway-musikaaliin. Ihmismassan kyllä huomasi heti, kun astui kadulle. Lähimmäisiä kohtasi heti kerralla varmasti tuhansia. Paluulennolle päästiin hyvin Vaikka New Yorkissa virusuutisointi ei tuntunut aiheuttavan paikallisissa paniikkia, paluulennon lähestyessä Saarelaiset tunsivat hienoista epävarmuutta, sillä tieto Eurooppaan suuntautuvien lentojen perumisesta oli tuore. – Mietimme, millainen kaaos lentokentällä olisi, kun kiellon oli määrä alkaa puolilta öin. Varmasti moni koetti saada lentonsa aikaistettua. Seurasimme oman lentoyhtiön tiedotteita, mutta ei niitä tullut, ja kaikki meni hyvin. Lentokenttähenkilökunta ei käyttänyt hengityssuojaimia eikä muitakaan suojavarusteita, ja kaikki vaikutti ihan tavalliselta. Sen sijaan paluu kotimaahan herätti hämmennystä. Lomalta palaajia odotti virallinen tiedote. – Kaikelle on varmasti hyvät perusteet, mutta näin tavallisen kansalaisen näkökulmasta se, miten voimakkaasti koronaviruksesta uutisoidaan, tuntuu lähes ylimitoitetulta. Ihan muutamassa päivässä on kuin koko valtakunta autioituisi. Tuntuu kuin ei uskallettaisi tehdä edes ihan tavallisia asioita, kuten käydä ravintolassa tai kampaajalla. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. – Aivan ensimmäinen tieto, minkä jokainen meistä sai puhelimeensa, kun olimme laskeutuneet, oli kehotus sopia työ- tai opiskelupaikan kanssa 14 vuorokauden poissaolosta. Nyt me sitä jaksoa sitten elämme, Saarelainen ihmettelee hymyillen. Lue Suur-Keuruun aiempia uutisia koronaviruksesta: