Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Avi antoi päätöksensä Valkamakodin valvonnassa: Keuruun tulee huolehtia 14. helmikuuta mennessä, että Valkamakodissa on riittävästi hoitajia kaikkina vuorokaudenaikoina

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto velvoittaa Keuruun kaupungin perusturvalautakuntaa huolehtimaan 14. helmikuuta 2020 mennessä siitä, että Valkamakodissa on asukkaiden palvelutarpeeseen nähden riittävä määrä hoitohenkilöstöä kaikkina vuorokaudenaikoina. Hoitohenkilöstön työajan tulee kohdentua varsinaiseen hoitotyöhön. Hoitohenkilöstön lisäksi ruokahuollon ja siivouksen järjestämiseen tulee olla riittävä määrä avustavia työntekijöitä myös iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä. Keuruun perusturvajohtaja Tuija Koivisto tiedottaa avin päätöksen perusteluista lisäksi, että vakansseihin suhteutettuna hoitajavaje on 0,2 henkilötyövuotta. Avustavissa tehtävissä vähintään 0,1 mitoitusta vastaava työntekijämäärä. Perusteluissa sanotaan, että yksikköön tulee lisätä riittävä määrä avustavia työntekijöitä siten, että hoitohenkilöstön työaika kohdentuu varsinaiseen hoitotyöhön myös iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä. Perusturvalautakunta käsittelee Länsi- ja Sisä-Suomen avin ratkaisua kokouksessaan tiistaina 21. tammikuuta. ”Ratkaisut ovat löydettävissä” Perusturvajohtaja Tuija Koivisto arvioi, ettei tilanne Valkamakodissa ole mitenkään huono tai erityinen. – Avin päätös on perusteltu ja valmisteltavissa olevan vanhuspalvelulain uudistuksen hengen mukainen. Päätökseen on löydettävissä ratkaisut. Asiaa käsitellään perusturvalautakunnan kokouksessa 21.1.2020, kertoo Koivisto. Yhdessä henkilöstön kanssa tulee mietittäväksi se, mitä käytännössä merkitsee avin kehotus, että yksikköön tulee lisätä riittävä määrä avustavia työntekijöitä siten, että hoitohenkilöstön työaika kohdentuu varsinaiseen hoitotyöhön myös iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä. Infotilaisuudet henkilöstölle ja omaisille Avin valvontaa käsitellään lähiaikoina Keuruun kaupungilla ja perusturvassa, mutta myös työntekijöiden ja omaisten kanssa. – Olen tänään perjantaina pitänyt info- ja keskustelutilaisuuden henkilöstölle ja toinen vastaava tilaisuus on maanantaina. Lisäksi on sovittu yksikkökohtaisia palavereja. Omaisten iltapäivä tullaan järjestämään. Sekä henkilöstöllä että asiakkailla ja heidän läheisillään on mahdollista osoittaa asiaa koskevaa palautetta perusturvalautakunnalle sähköpostitse joko osoitteeseen tuija.koivisto@keuruu.fi tai keuruu@keuruu.fi. Sähköposteihin tulee laittaa otsikoksi ”perusturvalautakunnalle”. Palautetta voi lähettää myös kirjeitse osoitteella perusturvalautakunta Multiantie 5, 42700 Keuruu, neuvoo Tuija Koivisto. Hän vastaa tiedottamisesta asiassa. – Toivon, että henkilöstö voi keskittyä omaan tärkeään työhönsä asiakkaiden kanssa, sanoo Koivisto.