Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Soittotunnit soitetaan, vaikka kännykällä – Musiikkiopiston opetus jatkuu etänä kannettavien laitteiden välityksellä

Kun lähes kaikki ohjatut harrastukset ovat koronan takia keskeytyneet, Läntisen Keski-Suomen musiikkiopisto jatkaa soitonopetusta erilaisten etäyhteyksien välityksellä. Musiikki tuo iloa ja tekemistä perheille, jotka ovat eristäytyneet koteihinsa koronan leviämisen estämiseksi. – Tuntuu, että lapsilla ja nuorilla on tavallista paremmin aikaa harjoitellakin, kun kavereiden tapaaminen ja urheilu eivät vie heidän huomiotaan, sanovat pianonsoiton opettaja Sanna Vuorento ja viulunsoiton opettaja Aarne Miettinen . Ei niin pientä pilaa, etteikö totta toinen puoli. Kun soittotunnit saavat jatkua vanhalla kellonlyömällään, pysyy lasten ja nuorten tuttu arki näiltä osin ennallaan. – Myös vastuuta soittamisesta ja oppimisesta on siirtynyt oppilaille itselleen. Tällainen itsenäisyys on varmaan hyvä juttu tulevaisuutta ajatellen, arvioivat opettajat. Opetus käyntiin pikavauhtia Musiikin opettajat käynnistivät etäopetuksen sanalla sanoen lennosta. Viime maanantaina tietoa etäopetukseen siirtymisestä ei vielä ollut. – Tiistaina kuulin asiasta neljän aikaan. Keskiviikkoaamuna suunniteltiin. Päätimme, että jokainen opettaa niillä välineillä, jotka on käytössä ja saatavissa. Etäopetus alkoi keskiviikkona, kuten kouluissakin, sanoo Miettinen. – Muuta vaihtoehtoa ei ole. Kaikkiin oppilaisiin on yhteys saatu ja tunnit voitu pitää esimerkiksi Skypen, Duon, Whatsappin tai Facetimen avulla, kertoo Vuorento. – Tällä tavallahan ei soitonopetusta ole koskaan järjestetty, joten meillä opettajilla on ollut aikamoinen homma selvittää, mitä yhteyksiä voimme käyttää. On pitänyt asentaa sovelluksia sekä kännykkään että tietokoneeseen, sanoo Vuorento. ”Hienoa, etteivät oppilaat jää yksin” Keuruulainen, yhdeksäsluokkalainen Yvette Nzeza on viulunsoitossaan jo pitkällä. Hän sanoo, että on mahtavaa, että opetus musiikkiopistossa jatkuu, eivätkä opiskelijat jää harjoittelunsa kanssa yksin pitkäksi aikaa. –  Onhan tämä erilaista ja aivan uutta, mutta etätunnit auttavat jatkamaan soiton harjoittelua. Emme jää totaalisen yksin, vaan opettajaan on kuitenkin yhteys kerran viikossa ja voimme käydä kappaleita läpi, Nzeza sanoo. Hänellä ensimmäinen etätunti oli perjantaina ja käytännön toteutus oli vähän sähläystä, mutta tunti saatiin pidettyä, kappaleet soitettua ja uusia tekniikoitakin käytyä läpi. – Yhdessä opettajan kanssa ei voi soittaa, koska puhelun ääni tulee viiveellä. Soitimme peräkkäin ja kyllä ne epäpuhtaat kohdat sieltä löytyivät, sanoo Nzeza. – Orkesterit ja esiintymiset on peruttu. Nyt on enemmän aikaa harjoitella viulunsoittoa ja tehdä koulujuttuja, summaa Nzeza. ”Altaan syvässä päässä” Opettajat kuvaavat keikausta opetustavassa hypyksi altaan syvään päähän. Uimaan on lähdetty. – Vanhemmille kuuluu iso kiitos tuesta varsinkin pienten oppilaiden osalta, he ovat venyneet suuriin suorituksiin, sanoo Miettinen. Haasteena opetukselle on ollut paitsi muutoksen äkkinäisyys, myös se, että puhelimen äänen laatu on suunniteltu puheen välittämiseen. Soiton nyanssit eivät välity. Siksi varsinkin isompien oppilaiden kanssa opettajat tekevät niin, että oppilas soittaa läksynsä videolle, jonka opettaja kuuntelee jo etukäteen esimerkiksi kuulokkeilla ja antaa tunnilla neuvoja, mitä soitossa korjata. – Pienten viulistien opetuksessa oikea soittoasento on todella tärkeä. Sen korjaamista on vaikea opastaa puhelimen näyttökuvan välityksellä. Opettaminen etäyhteyden kautta on myös hitaampaa, sanoo Miettinen. Mutta vaikka opettajat ovat varsinaisen opetustyönsä lomassa kuluneen viikon kamppailleet tekniikan ja opetusmenetelmien kanssa on palaute kodeista ollut pelkästään positiivista. – Näin sekä vanhemmilta että oppilailta. Oppilaat ovat tykänneet vaihtelusta. Muuta vaihtoehtoa opetukseen ei nyt ole, joten näillä mennään, tuumaavat Vuorento ja Miettinen ja suuntaavat pitämään iltapäivän etätunteja oppilailleen.