Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Vanhoja koneita ja varttuneita miehiä – Valmet 20 muistetaan vieläkin ”piikkilangankiristäjänä”

Aikuiset miehetkin muuttuvat pikkupojiksi, kun asia on tarpeeksi tärkeä. Keuruun Yliahon teollisuusalueella Hannu Sieväsen hallissa ollaan ylpeitä vanhoista traktoreista. Kolme vuoden 1955 Valmet 20 -nallin traktoria odottaa hallin uumenissa kunnostustaan. Traktoreiden keuruulaiset omistajat Hannu Sievänen , Matti Tulla ja Erkki Wirkkala ovat viime talvesta lähtien entisöineet kansan suussa piikkilangankiristäjinä tunnettuja traktoreitaan tarkoituksenaan saada ne tieliikennekelpoisiksi. Omistajatrio vietti nostalgisia hetkiä perjantaina, kun heidän seuraansa liittyi Valmet 20 -mallin ensimmäisiä traktoreita valmistamassa ollut keuruulainen Matti Vehniäinen . 89-vuotiaalle Vehniäiselle Valmetin malli oli tuttu. – Ensimmäinen malli oli Valmet 15, jonka moottorin tilavuus oli sama, mutta se kävi pienemmillä kierroksilla kuin tämä. Yksi Valmet 20 -protomallin runko tehtiin vanhasta tykinpiipusta. Loput maalit rakennettiin muusta aineesta. Tiedän sen, koska oli sitä itse rakentamassa Valmetin Tourulan tehtailla Jyväskylässä, Vehniäinen herkistyy kyyneleet silmissä. Vehniäinen kiersi antamassa maatiloilla isännille traktorin käyttöopastusta ja huoltoneuvoja. Eivätkä työtehtävät rajoittuneet pelkästään Suomeen, vaan mies kiersi opastamassa traktorien omistajia ulkomaita myöden muun muassa Canadassa ja USA:ssa. Matti Tullan Valmet ei ole koskaan ollut rekisterissä. – Traktori on tehnyt pitkän reissun, kun se alun perin oli käytössä Sallassa, sitten Paraisilla, josta sen hain Keuruulle. Polttoaineena tässä traktorissa on bensiini ja petroli. Wirkkalan traktori käyttää ainoastaan bensiiniä. Moottorin käynnistykseen tarvitaan bensiiniä, mutta kun kone on käynnistynyt, se käy petrolilla, Tulla valaisee. Kun Tulla oli hakemassa Valmetiansa Paraisilta, traktori oli siinä kunnossa, että pyörät pyörivät, mutta kone ei käynyt. – Avasin koneen ja kunnostin sen. Porista löytyy sellainen pieni yritys, josta näihin traktoreihin saa vielä varaosia. Löysin neljä lokasuojaa, joista hitsaamalla ja taivuttamalla valmistin itse kaksi valmista. Traktori on hiekkapuhallettu ja maalattu uudelleen jatkaa Tulla. Tullan mukaan yksi Valmet 20:n perusongelma oli moottorin jäätyminen. Siihen aikaan ei ollut keksitty vielä vesijäähdytteisiin moottoreihin pakkasnesteitä. Jos et talvisaikaan illalla päästänyt vesiä pois moottorista, se oli aamulla jäätynyt. Illalla piti aina laskea vedet moottorista pois ja aamulla lisätä lämpimät vedet sisään. – Täällä on ollut hyvä rakentaa näitä traktoreita saada vertaistukea, kun meidän koneilla on ollut lähestulkoon samat viat. Tuleehan näiden kunnostaminen hintoihinsa, mutta kun haluaa harrastaa, rahoja ei lasketa, Tulla hymyilee. Hannu Sieväsen Valmet on kotoisin puolestaan Porkkakyliltä Jämsän Koskenpäältä. Hieman ajan patinoima kilpi kertoo traktorin valmistusnumeron olevan 560970. – Pitäisi saada peräkärry näille kolmelle traktorille, jolla voisimme kuljettaa kaikki yhdessä erilaisiin näyttelyihin ja kokoontumisajoihin, Sievänen suunnittelee. Valmet 20 -mallia valmistettiin vuosina 1955–1963 Jyväskylässä. Traktori sai lisänimensä ”piikkilangakiristäjä” pienen hevosvoimamääränsä vuoksi. Traktori oli oman aikansa tuote, joka oli syrjäyttämässä hevosia maatilojen työssä.