Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Jokerina pohjalla: Löytämisen hauskuus

Eilen keskiviikkona Lintusyrjässä Pohjoislahdella alkaneet Iltarastit on yksi varmimmista kesäurheilukauden alkamisen merkeistä. Joka vuosi vapulta käynnistyvät Iltarastit ovat olleet suosittuja koko niiden olemassaolon ajan. Suunnistamisesta muodostuu nopeasti koko perheen kuntoilumuoto, sillä esimerkiksi Keuruulla Kisailijat ovat tehneet Iltarasti-tapahtumiin radat niin aikuisille kuin perheen pienimmillekin. Ei siis ihme, että viime vuonnakin Iltarasteilla tehtiin suunnistuskauden aikana 21 eri tapahtumassa yli tuhat suorituskertaa. Iltarasteilla on Keuruulla pitkät perinteet. Ensimmäiset suunnistustapahtumat järjestettiin jo 1960-luvulla, jolloin niitä oli muutaman kerran kesässä. Säännöllisempi suunnistaminen käynnistyi 1970-luvun puolivälissä, jolloin keskiviikosta muodostui suunnistuspäivä. Jokainen tapahtuma sitoo Kisailijoiden suunnistusjaostosta 4–5 aktiivista talkoolaista rakentamaan ratoja lapsille ja aikuisille sekä vastaamaan atk-toiminnoista ja ajanotosta. Hyvää palvelua on sekin, että suunnistamassa olleet saavat suorituksensa tulokset netistä usein heti palattuaan rasteilta kotiin. Kaikki Iltarasteille osallistuneet tietävät, miten suunnistaminen koukuttaa nopeasti. Luonnossa liikkuminen, omien valintojen toteuttaminen sekä rastin löytämisen riemu ovat niitä elementtejä, joihin suunnistuksessa jää kiinni. Lajin genreen kuuluu myös oman suorituksen arvioiminen heti maaliin saapumisen jälkeen. Muutama kommentti suorituksen tapahtumista, virheistä ja onnistumisista toisen suunnistajan kanssa lisää yhteisöllisyyden tuntua, vaikka kyseessä on yksilölaji. Kuntoilulajina suunnistaminen antaa mahdollisuuden edetä maastossa oman tahdin mukaan. Kun päämääräksi asettaa vain rastin löytämisen, on tavoite haasteellinen. Jos haluaa löytää rastit mahdollisimman nopeasti, haasteen osuus kasvaa, sillä laji mittaa tehokkaasti kartanlukutaitoa ja fyysistä kuntoa. Kilpailulajina suunnistus vaatii itseluottamusta ja keskittymiskykyä. Ajatuksen pitää pysyä kasassa ja itse suorituksessa, vaikka maitohappoa muodostuu lihaksiin ja keuhkot huutavat lisää happea jyrkänteen juurella. Hyvä suunnistussuorituksella on terapeuttinen vaikutus.