Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Multian koululaiset: Sinervän koululaiset ryhtyivät lehtitoimitustyöhön

Sinervän koulukeskuksessa on tällä viikolla tehty sanomalehtijuttuja Suur-Keuruuseen. Oppilaat ensimmäisestä seitsemänteen luokkaan ovat sekalaisissa ryhmissä työstäneet erilaisia lehtiartikkeleita. Tämä uutisviikko kuuluu uuden opetussuunnitelman käytäntöihin. Uuden opetussuunnitelman mukaan oppimisen tulee olla ilmiöpohjaista ja tällä viikolla tutkittavana ilmiönä on ollut sanomalehti ja toimittajan työ. Aikaisemmin vastaavalla viikolla syksyllä koulussa tutustuttiin metsään ja kevättalvella koulun kaappasivat jyväskyläläiset opettajaopiskelijat. Tuolloin oli aiheena antiikin mytologiat. Rehtori Satu Ilomäki kertoo uuden opetussuunnitelman vaativan ainakin yhden monialaisen oppimiskokonaisuuden lukuvuodelle. Multialla niitä on toteutettu jo kolme tänä lukuvuonna. Monialaisten opintojen osaamisalueisiin kuuluu kulttuurista osaamista, vuorovaikutusta ja arjen taitoja. Lisäksi painotetaan monilukutaitoa, tieto- ja viestintäteknologiaa sekä yrittäjyyttä. Rehtorin mukaan osa näistä tulee vahvemmin esille tässä lehtiprojektissa, kuten monilukutaito, tietoteknologia ja oppimaan oppiminen. Ei siis opiskella perinteisiä oppiaineita, vaan laajempia kokonaisuuksia tai taitoja. Suur-Keuruu varasi Sinervän koulukeskuksen jutuille neljä sivua lehtijuttuja varten. Koulun oppilaista valittiin halukkaita päätoimitusryhmään, joka suunnitteli sivujen rakenteen ja laati tämän jutun ja pääjutun sekä avusti muita ryhmiä. Muut oppilaat tekivät uutisjuttuja, joista päätoimitus valitsi sopivimmat lehteen. Päätoimitus myös kommentoi, korjasi ja yhdisteli muiden uutisia, jotta jutuista saatiin hyviä. Oppilaat ovat sitä mieltä, että nämä viikot ovat olleet hauskoja. Viikon tapahtumat ovat olleet virkistävää vaihtelua kouluarkeen. Mukavaa on ollut monen mielestä myös se, kun on saanut olla eri-ikäisten ja eri luokkalaisten kanssa. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien aikana koulussa ei ole ollut tavallista lukujärjestystä ja rutiinia, ja joidenkin mielestä tällainen työskentely on ollut hieman sekavaa. Projektiopinnoissa tulee harjoiteltua omatoimisuutta ja vastuun ottamista. Joidenkin mielestä “ei ole opiskeltu ollenkaan”, koska on ollut niin kivaa, että he eivät edes huomaa opiskelleensa. Seitsemännen luokan Elli Isokoski ja Elsa Siekkinen olivat mukana päätoimituksessa. – Mielestämme päätoimitustyö on ollut todella kivaa, kun on saanut vaikuttaa merkittävästi lehden sisältöön. Töitä on kuitenkin tehty paljon lehden eteen. Toimistomme on ollut koko ajan työn touhussa. On mukavaa tehdä muutakin, kuin istua vain koulunpenkillä, sanoivat oppilaat. Opettajat kertovat viikon olevan rankkaa myös heille. Erityisopettaja Milka Salon mukaan monialaisissa viikoissa on ollut mukavaa yhteistyö muiden opettajien kanssa. – On hirveän mielenkiintoista, kun tehdään sisältöä oikeaan lehteen ja eri ikäisten yhdessä tekeminen on hienoa seurattavaa, sanoo Salo. – Nämä niin kutsutut ilmiöviikot ovat opettajille hektisiä, mutta todella antoisia. Viikot ovat sekä oppilaille että opettajille hyppy tuntemattomaan, josta seurauksena voi olla jotain todella hienoa ja ainutlaatuista, sanoo liikunnanopettajana päätoimitukseen hypännyt Juho Määttälä . Tulos on nähtävissä seuraavalla kolmella sivulla. Koulun päätoimitukseen kuuluivat viidesluokkalaiset Helmi Miettinen , Marinka Vehkomäki, kuudesluokkalaiset Aada-Liisa Loukeinen, Tiiju Salo, Aarni Viinanen, Jere Joska , seiskaluokkalaiset Jutta Vertanen Elli isokoski, Elsa Siekkinen, Joona penttinen ja opettajat Sari Halttunen, Lauri Wannas, Mika Lappi ja Juho Määttälä. Sinervän koulukeskuksen ysiluokkalaiset olivat lehtiviikolla ulkomaan komennuksella, Bremenissä.