Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Kirkko päällä elävän veden

Jos Keuruun uuden kirkon rakennussuuntaa tarkastellaan raamatullisesta näkökulmasta, ei etelä-pohjoissuuntaan rakennettu kirkko noudata perinteitä. Raamatussa maailmanhistorian ensimmäinen päivä on valjennut idästä, josta on ennustettu aukeavan myös maailmanhistorian viimeinen päivä. Vuonna 1892 Kippavuorenmäelle valmistuneen uuden kirkon sisällä on muutakin symboliikkaa, joka kertoo rakentajien olleen tietoisia Raamatun luvuista. – Juuri näin pääsiäisen alla Keuruun uuden kirkon tarina nousee ajankohtaiseksi. Suomessa perinteisesti kirkot on rakennettu niin, että seurakunta katsoo alttariin, joka on idässä. Myös vainajat on haudattu siten, että jalat ovat itään päin. Tämä perustuu Raamatussa Matteuksen evankeliumin 24. lukuun, jossa ennustetaan Ihmisen Pojan tulevan idästä. Näin seurakunta on valmis näkemään ja kohtaamaan Herransa, kertoo Keuruun kirkkoherra Ossi Poikonen. Keuruun uusi kirkko on rakennettu pohjois-eteläsuunnassa kallion päälle, jossa siinäkin on symboliikkaa. Pietari oli yksi Jeesuksen opetuslapsista, hepreaksi Pietari tarkoittaa kalliota. Kirkko rakennettiin Kippovuorenmäelle (nykyään Kippavuori), jossa ollut lähde sijaitsi vuoren ylittävän polun varrella. Lähteestä ohikulkijoilla oli tapana juoda vettä tuohisesta kiposta. Lähteen pohjoispuolella sijaitsi pieni suo, joka lienee saanut kosteutensa myös pulppuavasta pohjavedestä. Rakentajat ja suunnittelijat ovat Poikosen mukaan ilmeisesti halunneet toteuttaa Keuruun kirkon kohdalla toista Raamatun lukua, Johanneksen evankeliumi 7. luvun 37 jaetta, jossa Jeesus kertoi, että joka häneen uskoo, hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat. – Kun kirkkoon saavutaan pääsisäänkäynnistä, seurakuntalaiset katsovat ja kulkevat kirkon alttaria kohti. Ja juuri kuorin ja alttarin alla sijaitsee fyysisesti Kippavuoren lähde. Vanha rakennusperinne katkaistiin, kun alttari haluttiin rakentaa elävän lähteen päälle, Poikonen paljastaa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Poikonen epäilee, että kirkon uudesta asemoinnista on varmasti käyty kovasti keskusteluja, ennen kuin sen senaatti on hyväksynyt. Kirkon paikkaa perusteltiin aikoinaan sillä, että vanhan kirkon ympärillä olevaa hautausmaata voitiin käyttää edelleen. Uuden kirkon valmistuttua seurakunnan hautausmaa rakennettiin lopulta sen nykyiselle paikalle Lapinkankaalle. Lähde aiheutti kuitenkin kirkon alla suuria riskejä kirkkorakennukselle, sillä se tulvi kirkon viinikellariin vettä niin, että muun muassa viinitynnyreille jouduttiin rakentamaan telineet. Vielä tänäkin päivänä kellarin lattialla olevan sadekaivokannen alla vesi seisoo. – Kellarista rakennettiin kirkon rakennusvaiheessa kanaali, jotta vesi olisi virrannut alamäkeen kohti nykyistä keskustaa. Sen aikainen vedenohjausjärjestelmä kuitenkin tukkeutui helposti, eikä vesi poistunut kellarista tarpeeksi tehokkaasti. Lopulta otettiin tekniikka avuksi ja kellariin asennettiin pumppu pumppaamaan vettä kirkon alta pois. Pumppu on ollut käytössä vielä 1970-luvun lopullakin. Symboliikkaa tai ei, kirkon keskikäytävä pääsisäänkäynnistä alttarille on lähes yhdensuuntainen vieressä kulkevan Keuruuntien kanssa. Poikonen vertaakin kirkon pääkäytävää ja Keuruuntietä elämän virroiksi, jotka kirkon rakentajat olivat rakentaessaan ehkä osanneet ammentaa Raamatun teksteistä . Näin olettaen Keuruun uuden kirkon asemointi ei sittenkään ollut sattumaa. – Siellä, missä on Jumala, siellä on, siellä on elävän veden virta. Tänäkin pääsiäisenä Kippavuoren kirkossa ollaan ylösnousemuksen lähteellä, Poikonen symbolisoi.