Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Tekniikka tuo teille turvallisuutta

Haapamäen rautatieaseman kuormausalueella mäntypuut vaihtavat kuljetusmuotoa, kun Papinaho Oy:n toimitusjohtaja Erkko Papinaho kuormaa tukkirekan kyydistä runkoja ratakiskoilla olevaan puunkuljetusvaunuun. Liesjärveltä tulleen kuorman jälkeen Papinahon on pidettävä työlainsäädännön mukainen tauko, sillä neljän ja puolen tunnin mittainen yhtenäinen ajoaika tulee juuri täyteen. Ajo- ja lepoaikoja mittaava ajopiirturi on tänä päivänä pakollinen ammattiliikenteessä. Ajopiirturia käyttävät muun muassa linja-autot, tukkirekat sekä rahtia kuljettavat ajoneuvoyhdistelmät. Takseihin toistaiseksi ei ajopiirtureita vielä vaadita. – Ajopiirtureiden avulla valvotaan, että lakisääteisiä ajo- ja lepoaikoja noudatetaan. Niillä voidaan valvoa myös työaikaa. Jotkut suuret yritykset käyttävät ajopiirtureita suoraan palkanlaskennassa. Vanhoissa autoissa on käytössä vielä paperiset kiekot, mutta uusimmissa autoissa on jo digitaaliset ajopiirturit, Papinaho valaisee. Papinahon mukaan ajopiirtureiden valvonta on hyvä asia. Ne tuovat kaikki yrittäjät samalle viivalle ja luovat turvallisuutta tien päälle. – On hyvä, ettei kukaan lähde ajamaan tien päälle väsyneenä silmät ristissä. Onnettomuudet ovat kaikille kalliita ja viime kädessä siitä kärsii yhteiskunta. Kuljettajat onneksi tänä päivänä ovat jo valveutuneita ammattilaisia, jotka itse pitävät huolen tauoistaan. Lainsäädäntö määrää, että kuljettaja voi ajaa neljä ja puoli tuntia yhtäjaksoisesti, jonka jälkeen hänen pidettävä 45 minuutin tauko. Tauon voi jakaa siten, että ensin pitää vartin kahvipaussin ja sen jälkeen puolen tunnin ruokatauon. Aivan pilkuntarkan minuuttirajan noudattamisen sijaan Papinaho etsisi joustoja aikarajoihin. – Jos päivittäinen ajoaika on juuri loppumassa, eikä ole paikkaa, mihin ison yhdistelmäajoneuvon tai tukkirekan voi pysäköidä, ylittyy ajoaika väkisin. Yöllä avoinna olevia huoltosemia ei enää ole, ja jos on, piha on niin ahdas, ettei isolla yhdistelmällä ole sinne mitään asiaa, Papinaho painottaa. Hän muistuttaa myös, että jos kuljettaja joutuu työajan päättymisen vuoksi ajamaan nopeammin, ajo ei ole taloudellista ja se lisää liikenteessä selkeästi onnettomuusriskiä. Poliisi valvoo ajopiirtureista ensisijaisesti, ylitetäänkö työaikoja ja ovatko lakisääteiset tauot tarpeeksi pitkiä. Päivittäinen maksimaalinen ajoaika on kymmenen tuntia. – Jokainen tapaus on aina erilainen, mutta käytämme kokonaisharkintaa, kun ajopiirtureista löytyy huomautettavaa. Aivan yksittäisiin minuutteihin ei puututa, mutta tunnin ajoajan ylitys tai reilut lepotauon alitukset ovat seikkoja, joihin puutumme, kertoo liikennesektorin ylikonstaapeli Vesa Viskari Sisä-Suomen poliisilaitokselta. Jos sama kuljettaja rikkoo ajoaikoja toistuvasti, voidaan teosta kirjoittaa sakko tieliikennelain sosiaalilainsäädännön rikkomisen nimikkeellä. Törkeimmissä tapauksissa asia voi johtaa aina oikeuskäsittelyyn saakka. – On meillä ollut tapauksia, jossa kuljettaja on nukahtanut meidän autoomme väsymyksestä. Poliisi on silloin joutunut keskeyttämään ajon ja kirjoittamaan sakon, Viskari sanoo. Alun perin piirturit kehitettiin muistuttamaan kuljettajia tauoista ja vireystilan ylläpitämisestä tieliikenteessä. Ajopiirturi on laite, joka tallentaa muun muassa ajoneuvon noeputta, kuljettua matkaa, ajo- ja lepoaikoja sekä muita tietoja. Yrittäjän pitää säilyttää ajopiirtureiden tietoja kaksi vuotta. Tiedot pitää tallettaa kolmen viikon välein. Uusissa autoissa on digitaaliset ajopiirturit, joita poliisi voi tarkastaa sähköisellä lukuohjelmalla. Jokaisella kuljettajalla on digitaalista ajopiirturia varten henkilökohtainen kuljettajakortti.