Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Mutkia niin maantiessä kuin matkassakin

Tasan 60 vuotta sitten keuruulaiset veljekset Jaakko ja Juhani Tullilla tekivät ikimuistoisen reissun Lahteen Salpausselän kisoihin. Eilen keskiviikkona alkaneita Lahden MM-kisoja muistellen Jaakko Tullilla kertasi matkaa, joka tehtiin vuonna 1957 hänen vuosimallia 1937 Chevroletillaan. – Päätimme poikien kanssa lähteä käymään viikonloppuna Salpausselän kisoissa. Omistin Chevrolet henkilöauton eli Letukan vuosimallia 1937. Niinpä Letukan tankki täyteen bensaa, lämpöisiä vaatteita, viltit ja vällyt mukaan ja nokka kohti Lahtea, Tullila muistelee. Lämmityslaitetta ei autossa ollut, niin kuin ei monessa muussakaan tuon ajan autossa, joten viltit ja vällyt olivat tarpeeseen. – Auton tuulettajan siivistä tuli torvi rintapellin läpi tuulilasille, että lasi pysyisi sulana ja kuljettaja näkisi ajaa. Tällä reissulla veljeni Juhani oli kuljettaja, kertaa Tullila Ilma oli lauha. Lämpötila oli nollan molemmin puolin, ja välillä sateli räntääkin. Seurue, johon kuului kaksi muutakin miestä, lähti matkaan lauantai-iltana kymmenen maissa. Autokunnan tarkoituksena oli ehtiä kisoihin sunnuntaiksi. Jossain metsätaipaleen kohdalla puhkesi autosta takarengas. Vararengasta ei ollut mukana, mutta pari kappaletta sisärenkaita, polttopaikkoja, paikkapuristin, pumppu ja rengasraudat löytyi takakontista. – Siihen aikaan ei ollut talvirenkaita, kesärenkailla ajeltiin. Tyhjän renkaan sai pumpattua täyteen, kun pumppasi noin 250 kertaa hyvällä pumpulla. Painetta renkaaseen tuli tällä pumppausmäärällä noin 2 kilon verran, millä matkaa pystyimme jatkamaan. Paikattuaan takarenkaan matka jatkui. Sunnuntaiaamuna viideltä, kun autokunta saapui Vääksyn kanavalle, puhkesi jälleen takarengas. – Päällysrenkaasta oli kaikki kanvastilangat poikki. Halkaisimme varalla olleen sisärenkaan ja teimme päällysrenkaan sisäpuolelle täysimittaisen tossun. Puhjenneen sisärenkaan paikkasimme polttopaikalla ja asensimme sen paikoilleen tossun kanssa. Ja taas pumpattiin 250 pumpun painallusta, Tullila nauraa. Matka jatkui räntäsateen yltyessä. Lahteen autokunta saapui lopulta aamupäivällä. – Olimme aika väsyneitä yön ajamisesta ja renkaiden paikkaamisesta. Torkuimme autossa muutaman tunnin, söimme eväitämme, tankkasimme auton ja lähdimme takaisin kotia kohti.. Seuraavaksi aamuksi piti ehtiä vielä töihin. Paluumatkalla paikkasimme ja pumppasimme vielä yhden renkaan. Ja taas pumppasimme. Tullilaa hymyilyttää reissu vieläkin. – Salpausselällä emme käyneet, Lahdessa kylläkin. Renkaiden paikkaamisia lukuun ottamatta Letukka pelasi hyvin, emmekä paleltuneet. Matkakertomuksen tallentajana toimineen Tullilan mukaan 60 vuotta sitten liikuttiin aika huonolla kalustolla. – Jonkinlaisella remonttitaidoilla, normaaleilla työkaluilla ja hartiavoimilla pärjäsi aika hyvin. Olihan aika tavallista välillä tehdä remonttia tien päällä. Jossakin vaiheessa autoissa oli vararengas ja jopa pumppu. Nykyään monessa uudessa autossakaan ei ole vararengasta. Mukana on vain pikkukompressori, paikka-ainepullo ja ehkä kaskovakuutuksen hinauspalvelu, Tullila hymyilee.