Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Pääkirjoitus: Äly ja älypuhelin käyttöön hätätilanteissa

Viime vuonna ambulanssi lähti Keuruun paloasemalta hoitamaan kaikkiaan 3 033 tehtävää. Yli puolet tehtävistä oli sellaisia, joissa potilas kuljetettiin hoitoa saamaan. Osassa muita tehtäviä riitti potilaan hoitaminen kohteessa, ja 509 tapauksessa ei tarvittu alkututkimusten jälkeen hoitoa. Näissäkään tapauksissa ei ole kysymys turhista tehtävistä. Hätäkeskuspäivystäjä on arvioinut tilanteen, ohjannut tehtävän eteenpäin, ja ammattilaiset selvittävät avuntarpeen, keskustelevat, kuuntelevat ja tekevät ratkaisun. Hätäkeskuksiin tulee entistä vähemmän aiheettomia puheluita. Vuonna 2015 näitä puheluita oli noin 23 prosenttia. Tiedot löytyvät Pelastustieto-sivustolta. Viidennes on sekin paljon, ja jokainen turha puhelu voi viivästyttää oikeaa avuntarvetta. Hätänumeroon pitää soittaa kiireellisissä hätätilanteissa, jos epäilee hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa. Lapsille kannattaa opastaa oikea toimintatapa kädestä pitäen. Nykytekniikka on yhä enemmän avuksi hätätilanteissa. Älypuhelimeen voi asentaa ilmaisen 112-sovelluksen, jonka kautta soitettaessa soittajan sijainti välittyy automaattisesti hätäkeskuspäivystäjälle. Tästä voi olla suuri apu, jos on tilanteessa yksin eikä esimerkiksi pysty kertomaan sijaintiaan. Päivystäjä voi välittää koordinaatit suoraan hälytysajoneuvoille.