Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Mielipide: Autoveroja ja liikenneyhteyksiä

MIELIPIDE Niin sanottuja vähäpäästöisiä autoja mainostettiin vuosia sitten alhaista ajoneuvoveroa mainostaen. Minäkin ostin vähempipäästöisen auton kuin edellinen oli, ja ajoneuvovero laski. Kun vähäpäästöisten autojen lukumäärä kasvoi, tiesi se lovea valtion verotuloihin. Ei ehtinyt, nimittäin pian vero nostettiin, ja jälleen 1.1. se nousi. Tämä siksi, että valtion on kerättävä sama määrä vähintään ja vähän lisääkin veroja nyt vähäpäästöisillä autoilla. Nyt minäkin maksan enemmän kuin entisestä saastuttavasta autosta. Sitten polttoainevero. Muistaakseni se oli 1990-luvun alussa, kun öljynhinta laski ja laski. Polttoaineveroa nostettiin joka kerta. Perustelut olivat, että saadaan tasainen hinta, kun öljynhinnan noustessa lasketaan veroa. Ei ole tapahtunut. Missä on lupaajien vastuu, ei missään. Liikenneyhteydet ovat Jyväskylään hyvät ja Tampereelle kohtalaiset, pohjoiseen päin heikko ja länteen nolla, eli Järvi-Suomen tietä ei kulje ainuttakaan bussia länteen. Eli länteen matkustettaessa on mentävä joko Ähtärin tai Oriveden kautta. Hautakynttilöiden vienti olisi kestänyt pitkän päivän, kun omalla autolla onnistuu noin kahdessa tunnissa. Lupaukset. Kun junaliikennettä Haapamäeltä lakkautettiin länteen, luvattiin virallisella taholla hoitaa tuetulla bussiliikenteellä matkustajat. Entä nyt, ei mitään. Jäljellä on katteettomat lupaukset jälleen kerran. Ymmärrän, että 30 kilometrin linjoja voi olla taajamissa ja niiden välillä. Mutta haja-asutusalueilla palvelevat linjat, joiden pituus on 200–300 kilometriä. Silloin siihen mahtuu taajamia ja niiden välistä liikennettä, ja ne hiljaisetkin alueet tulevat palveltua. En ole yhtään vakuuttuneempi liikenneministeriön suunnitelmista, niin sanotusta kilometriperusteisesta autoverosta. On paljon suuria lupauksia ja sanoja, mutta hallitusten vaihtuessa vastuunkantajia ei enää ole. Kukin kuokkii kuvainnollisesti vain oman peltonsa. Oma auto on usein välttämätön. Siihen on kasattu niin paljon kustannuksia nostavia tekijöitä, että se vie muusta kulutuksesta ostovoimaa. Lisäksi arvonlisävero tasaverona ulottaa lonkeronsa lähes joka paikkaan autoilussakin. Se ei perustu maksukykyyn, vaan on tasapuolisesti epäoikeudenmukainen esimerkiksi eläkeläisille. Näistä autoilun verotuloista vain pieni osa on käytetty teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon. Vaikka kehäkolmosen sisällä tietävät, miten asiat ovat, Helsinki ei kuitenkaan ole Suomen napa. Maantieteellisesti Keuruu on ainakin navan kohdalla. Mauno Kinnunen Keuruu