Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Kolumni: Aallon harjalla

Eipä tainnut muutama vuosi sitten Suomen brändiä ja maakuvaa pohtineelle Jorma Ollilan työryhmälle juolahtaa mieleen valjastaa Aallon Saaraa Suomi-brändin keulakuvaksi ja viestinviejäksi. Eipä juolahtanut monelle muullekaan ennen tätä syksyä. Saara Aallon piti lähteä merta edemmäs kalaan ennen kuin kohdalle osui jackpot. Tällä hetkellä hän on ainakin Britannian, ellei koko Euroopan tunnetuin suomalainen. Olin seurannut Saara-hypeä aiemmin syksyllä lähinnä vain lehtien palstoilta, kunnes sunnuntai-iltana tulin katsoneeksi X Factorin finaalin. Vaikka finaalin laulajista se parempi ei tällä kertaa voittanutkaan oli kuitenkin selvää, että Aallosta oli tullut monelle suomalaiselle esikuva. Henkilöitymä siitä, että hurjimmatkin unelmat voivat toteutua. ”Saara Aalto opettaa suomalaiset unelmoimaan”, otsikoi Image -lehtikin viime viikolla. Aalto sopii oikeastaan aika hyvin Suomen viestinviejäksi maailmalle. Hän edustaa nimittäin monia sellaisia piirteitä, joita me suomalaiset usein haluaisimme itsestämme maailmalle näyttää. Iloisuus, avoimuus, lempeys ja edustuskelpoisuus sopivat mainiosti korvaamaan jöröjukkamaista syrjäänvetäytyvyyttä sekä perinteistä sauna, viina ja terva –mentaliteettia, mitkä kärjistäen ovat aiemmin edustaneet sitä kaikkein perinteisintä suomalaisuutta, ellei muiden, niin ainakin meidän itsemme silmissä. Eikä sillä, että saunassa, viinassa tai tervassa jotain vikaa olisi, en vain ole täysin vakuuttunut niiden edustuskelpoisuudesta 2010-luvun kontekstissa. Kävi Saara Aallon maailmanvalloitukselle tai Suomen maakuvalle tulevaisuudessa mitä tahansa, on Aalto antanut meille suomalaisille tänä syksynä tärkeitä oppitunteja unelmoinnista, rohkeudesta ja sisukkuudesta. Imeläksi lopuksi todettakoon Saara Aallon sanoin: ”Jos vaan jotakin rakastaa, niin sitä kohti!”