Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Vaikka autot muuttuvat, myyntityö pysyy samana

- Perusasiat eivät ole muuttuneet vuosikymmenien aikana. Luottamus, laatu ja oikea hinnoittelu ovat edelleen tärkeimpiä asioista autokaupoissa, Rinta-Jouppi Autoliikkeen myyntijohtaja Esa Myntti kertoo. Suomessa autokanta on yksi Euroopan vanhimpia. Uuden auton ostaminen on käytetyn vaihtoauton hankkimista harvinaisempaa. Syy tähän ei löydy kuitenkaan uuden auton hinnoista, jotka eivät ole nousseet useaan vuoteen. Syy autokannan korkeaan ikään on suomalaisten tapa huoltaa autoa ja luottamus käytettyjen autojen kauppiaisiin. - Suomessa autojen huolto on laadukasta ja siihen voi myös luottaa. Lisäksi käytetyn auton hankkiminen on Suomessa turvallisempaa kuin monessa muussa Euroopan maassa. - Suomalaiset eivät ehkä myöskään ole niin pröystäilevää kansaa, että alla täytyisi aina olla uusin malli. Uusien autojen hinnat eivät ole Suomessa nousseet, vaikka autojen varustelutaso on ottanut huimia harppauksia. - Tänä päivänä auton ostajat vaativat hyvää varustelutasoa. Vakionopeudensäädin, ajotietokone ja monet muut ajoturvallisuutta sekä ajomukavuutta lisäävät varusteet ovat nykyään arkipäivää miltei jokaisessa autossa. Tämä ei kuitenkaan näy uuden auton hinnassa. - Autonvalmistajien välinen kilpailu on suurta. Tämä näkyy osaltaan siinä, että autojen vakiovarusteet ovat hintaan nähden hyvät. Myös autojen kestävyys on parantunut 2000-luvulla huomattavasti. - Autoihin tehdään enää harvoin moottoriremontteja. Tämä kertoo kestävämmästä tekniikasta ja eritoten kehittyneistä moottorinvoiteluaineista. - Tuskin kukaan olisi uskonut muutama vuosi sitten, että auto voi kuluttaa vain jopa alle neljä litraa sadalla kilometrillä. Kuluttajien suhtautuminen auton eri varusteisiin on muuttunut vuosien saatossa, yksi esimerkki tästä on auton vaihdelaatikko. - Joitain vuosia sitten automaattilaatikkoa karsastettiin, mutta nykyään sitä miltei vaaditaan, Rinta-Joupin Keuruun toimipisteen myyntipäällikkö Simo Saapunki kertoo. Myntin ja Saapunkin mukaan uusien autojen ominaisuuksiin liittyy vielä monia virheellisiä mielikuvia. - Monet ovat vieläkin sitä mieltä, että auton moottorin kuutiotilavuus täytyy olla vähintään kaksi litraa. Totuus on kuitenkin se, että 2000-luvun puolivälin jälkeen valmistettujen autojen 1.2 litran moottorit vastaavat vanhoja kaksi litraisia, herrat huomauttavat. Automerkit ja mallit muistuttavat päivä päivältä enemmän toisiaan ja merkkien väliset erot kaventuvat entisestään. Tämä ei ole aina autokauppiaan mieleen. - Persoonallisuus on hävinnyt monista malleista ja merkeistä. On aina mukava, kun liikkeeseen saa myös vähän eksoottisemman merkin tai mallin. Katukuvassa yleistyneet korkeat autot, kuten esimerkiksi citymaasturit viehättävät varsinkin varttuneempaa väestöä. Myntin ja Saapunkin mukaan näiden mallien suosion nousun takana on juuri nimenomaan väestön ikääntyminen. - Korkeaan autoon on helpompi astua ja sieltä on helpompi laskeutua pois. Korkeat mallit tulevat varmasti yleistymään vielä tulevinakin vuosina. Yhteensä miltei 70 vuotta autokauppaa tehneet Myntti ja Saapunki uskovat, että autokaupassa kaikkein tärkeimpiä asioita ovat edelleen luottamus, laatu ja rehellinen kauppa. - Moni asia on muuttunut, mutta nämä perusasiat pätevät edelleen ja ilman niitä ei tässä maassa voi menestyvää kauppaa tehdä. - Näitä periaatteita olemme vaalineet aina ja tulemme vaalimaan myös tulevaisuudessa, kokeneet kauppiaat kiteyttävät.