Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Pyöräilyyn tulossa uusia sääntöjä kesäkuussa, kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan

Uudet liikennemerkit ja säännöt vaativat tarkkaavaisuutta ja opettelua kaikilta tienkäyttäjiltä, jotta siirtymä sujuu turvallisesti. Uusi tieliikennelaki tulee parantamaan pyöräilyn olosuhteita sekä pyöräilijöiden turvallisuutta. Laki mahdollistaa liikennesuunnittelussa uusia ratkaisuja, kun käyttöön otetaan esimerkiksi erilliset pyöräkadut ja pyöräily sallitaan yksisuuntaisilla kaduilla molempiin suuntiin. Yksisuuntainen pyörätie Uuden lain mukaan pyörätiellä tulee ajaa aina pyörätien oikeassa reunassa. Uutta on, että jos pyörätie on kulkusuuntaasi nähden tien vasemmalla puolella, voit ajaa myös ajoradalla tai pientareella, jos se on turvallisempaa. Uuden lain mukaan pyörätie on lähtökohtaisesti yksisuuntainen. Jos pyörätie on kaksisuuntainen, se merkitään lisäkilvellä. Ajoradalla taas pyöräilijät ajavat ensisijaisesti tien oikeassa reunassa tai pientareella. Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten siellä ajetaan kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin pyöräilijälle jää riittävästi tilaa. Riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin on tärkeä. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä pyöräilijän kuuluu antaa jalankulkijoille turvallisesti tilaa. Ohitusaikeista kerrotaan tarvittaessa soittokellolla. Pyöräkaistalla taas ajetaan kaistan oikeassa reunassa. Pihakadulla ja kävelykadulla taas jalankulkijat määrittävät tahdin. Heillä tulee olla esteetön kulku. Pyöräilijän vauhti ei saa ylittää 20 kilometriä tunnissa. Uudella pyöräkadulla pyöräilijät määrittävät tahdin ja muut ajoneuvot antavat pyöräilijöille esteettömän kulun. Pyöräilijä ajaa oman kaistansa oikeassa reunassa. Pyörällä risteyksissä Ajoradalla tai pyöräteiden risteyksessä pyöräilijä väistää oikealta tulevaa liikennettä ja jalankulkijoita. Pyöräilijänkin tulee seurata liikennemerkkejä ja väistää, jos edessä on kärkikolmio tai stop-merkki. Pyöräilijä ryhmittyy kääntyessä kaistan reunaan: vasemmalle mennessä vasemmanpuoleisin kaista, oikealle mennessä oikeanpuoleisin kaista. Suuntamerkkiä näytetään kädellä, myös pyörätiellä. Risteyksissä tulee noudattaa erityistä varovaisuutta ja varmistaa, että muut liikkujat ovat huomanneet pyöräilijän. Pyörätien jatkeella väistämisvelvollisuus on autoilijalla. Risteävän tien käyttäjille asennetaan väistämisvelvollisuudesta kertovat liikennemerkit, useimmiten kärkikolmio, kesään 2023 mennessä. Siirtymäkaudella pyöräilijöiden kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta ja tarkistaa, onko liikennemerkki jo asennettu. Jos ei ole, pyöräilijä väistää. Suojatien saa ylittää ajaen, mutta väistämisvelvollisuus riippuu liikennemerkeistä. Autoilijoita ja muuta liikennettä tulee väistää, jos heille ei ole kolmiota tai stop-merkkiä. Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja väistää kuitenkin risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Lisää turvallisuutta Uusi tieliikennelaki tavoittelee parannuksia pyöräliikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen. Lisäksi lailla edistetään kestävää liikennettä ja pyritään vähentämään liikenteen ilmastopäästöjä. Pyöräilyllä on kestävän liikenteen ja kansanterveyden kannalta suurta potentiaalia. Väylien hyvällä suunnittelulla taas ratkaistaan, millaisessa ympäristössä ihmiset pyöräilevät tulevaisuudessa. Pyörätien jatkeen merkitsemiseen liitettävä väistämismisvelvollisuus risteävälle ajoneuvoliikenteelle ja pääsäännön mukainen pyöräliikenteen yksisuuntaisuus parantavat pyöräliikenteen turvallisuutta tulevaisuudessa. Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistisen mukaan uudessa laissa on paljon hyvää, mutta tekemistä vielä riittää, jotta säännöt ovat riittävän ymmärrettävät ja liikenne pyöräilijöille turvallinen. – Vaikka liikenneympäristö selkeytyykin uuden lain myötä, niin esimerkiksi pyöräilijöiden väistämissäännöt pyörätien jatkeella ja suojatiellä ovat jatkossakin vaikeasti omaksuttavat. Toivoimme myös, että taajamien yleisrajoitus olisi laskettu 30 kilometriin tunnissa, Koistinen sanoo. Edellinen tieliikennelaki on vuodelta 1981. Lakiin oli tehty vuosien kuluessa yli kahdeksankymmentä muutosta, ja se ei enää vastaa nykyliikenteen vaatimuksiin. Lähteet: Traficom ja Pyöräliitto Lain mukaan kypärän käyttö on suositeltavaa. Lasta tulee kuljettaa istuimessa. Pimeällä täytyy käyttää valoja: etuvalo on valkoinen ja takavalo punainen. Valot saa kiinnittää joko pyörään tai pyöräilijään. Pyörässä täytyy olla heijastimet eteen, taakse ja sivulle. Takavalo tulee pakolliseksi kesällä 2020 Älä pyöräile päihtyneenä. Soittokello on pakollinen. Pyörässä täytyy olla toimivat jarrut. Kuljeta tavarat pyörälaukussa, korissa tai repussa. Älä laita kassia roikkumaan ohjaustangosta.