Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Aitous, luonto ja historia Keuruun matkailuvaltteina

Keuruun kesää on markkinoitu matkakohteena niin kotimaisille kuin ulkomaisille matkanjärjestäjille. Keuruun kaupunki tekee yhteistyötä markkinoinnissa paikallisten yrittäjien kanssa, sekä erityisesti ulkomaanmarkkinoinnissa myös lähikuntien kanssa. Keuruu on mukana Visit Jyväskylä - ja Matkalla Suomen sydämessä -hankkeissa, jossa markkinointia tehdään useamman kunnan voimin. Kohdemaina ulkomaanmarkkinoinnissa ovat Japani, Kiina, saksankieliset alueet ja Venäjä. – Uskon, että markkinoinnilla vaikutus tulee näkymään, ei ehkä isosti, mutta jonkin verran, Keuruun matkailusihteeri Leena Jaatinen sanoo. Viime kesänä Keuruun matkailuinfossa pyörähtäneistä turisteista kaukaisimmat olivat Yhdysvalloista ja Australiasta. Yksittäisistä matkailijoista ei aina tiedä, kuinka he ovat löytäneet Keuruulle. Matkailumarkkinoinnin lisäksi henkilökohtaiset kontaktit ja suositukset ovat tärkeitä. Leena Jaatisen mukaan on tärkeää muistaa, että matkailijat eivät tule katsomaan yksittäistä kirkkoa tai museota, minkä vuoksi markkinointiyhteistyö lähikuntien kanssa on oleellista. – Koko seudun kokonaisuus houkuttaa. Turistit tulevat kiertämään ja haluavat ehkä samalla reissulla nähdä myös Ähtärin pandat ja Mäntän Serlachius-museon. Lentämällä pääsee 60 kilometrin päähän Jyväskylään. Sieltä ei ole tänne matka eikä mikään, Jaatinen sanoo. Kotimaan matkailu kiinnostaa Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistyksen Suoman keväällä teettämän kyselyn mukaan 74% suomalaisista aikoo matkustaa tänä kesänä kotimaassa. Kyselyn mukaan kotimaanmatkailu on lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä. – Yksittäisten ihmisten valinnoissa näkyy, että kotimaan matkailu on alkanut kiinnostaa. Moni on myös huomannut, että lähiseuduilla on mielenkiintoisia paikkoja, joita ei tunne niin hyvin. Ei tarvitse lähteä kauas hakemaan elämyksiä, Jaatinen sanoo. Asiaan voi liittyä puhe lentomatkustamisen ilmastohaitoista, mutta Jaatinen arvioi, että myös viime kesän lämpimät kelit vaikuttavat. Keuruun valttikortti matkakohteena ei yllätä. –Kun messuilla on kysytty, mikä Keuruussa houkuttaa, se on se puhdas ja siisti luonto. Myös vanha Keuruu kiinnostaa, Jaatinen sanoo. Jaatisen mukaan Keuruulta löytyy aitoja elämyksiä, joita ihmiset yhä enemmän etsivät. – Kaikki kohteet Keuruulla perustuvat historiaan. Esimerkiksi Haapamäen höyryveturipuistolla ja siipirataslaiva Ellulla on syy olla juuri täällä. Kohteiden historia ja tarina tekevät niistä kiinnostavia, Jaatinen sanoo. Tietoa Keuruun matkailusta niin turisteille kuin paikallisille on tarjolla niin sähköisesti kuin paperilla. Megamarketin, S-Marketin, K-supermarket Järvituulen ja ABC-huoltoaseman tuulikaapista löytyy Keurusselän matkailuesite, jossa on matkailuvinkkejä ja yrittäjien ilmoituksia. Visit Keuruun nettisivuilta ja sosiaalisen median kanavista löytyy myös tietoa. – Facebook-sivuilta löytyy aina viimeisin tieto. Lisäksi kannattaa rohkeasti poiketa Tiltaltti shopiin matkailuneuvontaan. Sitä varten siellä ollaan, että matkailuasioissa autetaan, Leena Jaatinen sanoo.