Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Ratojemme sähköistäminen on saatava alkuun

MIELIPIDE Keurusseudun kautta kolmeen suuntaan, etelään Tampereelle, pohjoiseen Seinäjoelle ja itään Jyväskylään olevat liikennöidyt rautatiet ja myös tällä hetkellä liikennöimätön rata länteen Poriin ovat ainutlaatuisia logistisia mahdollisuuksiamme valtakunnallisestikin tarkasteltuina. Tällaisia mahdollisuuksia ei ole kaikilla maakuntakeskuksillakaan. Kun nykyinen hallitusohjelma kehottaa nopeasti toteuttavien asioiden listalla ottamaan myös ilmastopoliittisista syistä niin sanotut vähäliikenteiset radat kovaan käyttöön ja vieläpä palauttamaan liikenteeltä suljetut radatkin liikenteelle, on juuri nyt voimakkaasti edistettävä monia mahdollisuuksia tarjoavien ratojemme sähköistämistä. Etelä-Pohjanmaan liitto esittää valtakunnallisen poikittaisliikenneverkon parantamiseksi vielä sähköistämättömän osuuden Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä sähköistämistä. Tällöin kansainvälinen kuljetus- ja liikennekäytävä Keskipohjolan rata tulisi kokonaan Suomessa Vaasasta Haapamäen ja Pieksämäen kautta Vainikkalaan sähköistetyksi. Nyt radan käytön esteenä on Haapamäen kautta kulkevan osuuden sähköistämättömyys, ja osaltaan tästä syystä liikenne muilla radoilla ruuhkautuu ja vaaditaan voimakkaasti monien miljardien investointeja uusiin raidepareihin ja kokonaan uusiin ratoihin. Yhteensä nämä maksaisivat 10–20 miljardia euroa tai enemmänkin. Kansantaloudellisesti olisi järkevintä uusien ratojen rakentamisten sijaan ottaa jo olemassa oleva rataverkosto kovaan käyttöön. Tämä olisi tehtävissä murto-osalla niistä kustannuksista, joita uudet raideparit aiheuttaisivat. Ilmastopoliittisten tavoitteiden kannalta on välttämätöntä, että rataverkosto koko maassa on toimiva. Olemassa olevat radat ja ratalinjat ovat kunnostettavissa ilman maanostoja ja YVA-selvityksiä (ympäristövaikutusarviontiselvitys) sekä ilman Århusin sopimuksen mukaisia runsaita valitustarpeita, mitkä voivat todennäköisesti estää vuosikymmeniksi uusien ratojen toteutumiset yhdessä rahojen puuttumisen kanssa. Kun myös Keski-Suomen liitto on jo aiemmin antanut kannanoton Haapamäen ratojen sähköistämiseksi, on asioissa nyt aika edetä. Vaasa–Seinäjoki rataosuuden sähköistys sai eduskunnan hyväksymisen reilut kymmenen vuotta sitten juuri siksi, että se on osa kansainvälistä Keskipohjolan käytävää. Nyt on aika saada kokonaisuus puuttuvalta osin sähköistetyksi Etelä-Pohjanmaan liiton esille tuoman kannan mukaisesti. Tässä lehdessä oli äskettäin nähtävänä Seppo Tokilan ottama valokuva Haapamäeltä länteen olevalta Porin radalta Yltiältä Virtain suuntaan. Mitä näimme kuvassa? Syksyinen maisema hyljätyllä radalla on varmasti se, mitä havaitsemme. Mutta kuva kertoo enemmän, jos haluaa nähdä. Löytyy suuri mahdollisuus, mitä muutoin ei ole yhdelläkään maassa esiin tuodulla uudella ratavisiolla. Kuvasta löytyy uljas, suora ja valtion omistama kaavoissa oleva rautatiekäytävä. Tämän päästä löytyvät myös Länsirannikon runsaasti vapaata logistista kapasiteettia omaavat jäättömät syväsatamat. Tässäkin tarjoutuu suuria nyt käyttämättä olevia mahdollisuuksia, joita ei ole kaikkialla. Ensiksi kuitenkin on saatava liikenteessä olevat ratamme sähköistetyksi, jotta ne voivat toimia tehokkaasti keskeisenä osana rataverkostomme logistiikassa. Suunnittelutyöt olisi ensiksi saatava viipymättä käyntiin. Kirjoittaja on Keuruun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja.