Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Opetustilat ja turvavälit vaativat miettimistä Keurusseudulla – Lähiopetus alkaa peruskouluissa 14. toukokuuta

Suomen hallitus päätti neuvottelussaan keskiviikkona 29. huhtikuuta purkaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen rajoitteet terveysviranomaisten arvion pohjalta. Takaisin lähiopetukseen siirrytään 14. toukokuuta alkaen hallitusti ja turvallisuudesta huolehtien. Samalla opetuksen järjestäjät ehtivät varautua henkilöstö- ja muin järjestelyin opetuksen toteuttamiseen. Keuruulla sivistystoimen johto kokoontui ensimmäiseen palaveriin lähiopetuksen aloittamisen tiimoilta torstaina 30. huhtikuuta ja ehti jo tehdä karkeita kaavailuja, miten lähiopetukseen palataan niin että oppilaiden, opettajien ja muun koulun henkilökunnan turvallisuus ja terveysasiat otetaan huomioon. Näitä huolia kokevat niin perheet kuin koulujen väkikin. Turvavälit ruokailuun ja koulukyytiin Keuruun sivistysjohtaja Marika Savukosken mukaan monenlaisia asioita on otettava huomioon, ennen kuin lapset ja nuoret palaava kouluun. Suunnittelu jatkuu vapun jälkeen. – Ruokailun järjestäminen niin että turvavälejä noudatetaan: syödäänkö luokissa vai vuoroissa? Entä koulukuljetusten järjestäminen ja turvavälit siellä. Myös siivousta tehostetaan. Saatujen ohjeiden mukaan usein kosketeltavat pinnat, kuten hanat ja ovenkahvat tulee puhdistaa vähintään kerran päivässä, listaa Savukoski huolehdittavia asioita, jotka kuuluvat opetuksen tukipalveluihin. Yläkoulussa pulmana opetus Opetuksen järjestämisessäkin on vaikeutensa, sillä esimerkiksi yläkoulussa aineenopettajat opettavat kukin eri ainetta ja opetusryhmät ovat normaalista kiertäneet opettajalta toiselle. Koulujen saamien ohjeiden mukaan opettaja saisi kuitenkin työskennellä vain yhden opetusryhmän kanssa. Henkilöstö ei saa siirtyä yksiköstä toiseen. Myös välituntijärjestelyt vaativat miettimistä. – Nyt odotamme, saadaanko avilta tai ministeriöltä lisää ohjeita esimerkiksi yläkoulun opetuksen järjestämiseen ja pitääkö kevään opetuksessa noudattaa tiukasti tuntijakoa, eli käytännössä olemassa olevia lukujärjestyksiä, vai tuleeko vaatimuksiin lievennyksiä, sanoo Savukoski. Keuruulla lisäopetustiloja yläkoululaisille löytynee lukion puolelta, koska lukiolaiset ovat näillä näkymin jäämässä etäopetukseen lukuvuoden loppuun saakka. Mahdollisesti myös Kipinän tiloja voidaan käyttää. – Koska nyt on kevät, opetusta voidaan järjestää jonkin verran myös ulkona, sanoo Savukoski. Multialla tilat tiukassa Multialla turvaetäisyyksien järjestämistä opetustiloihin vaikeuttaa se, että koulu toimii jo väistötiloissa. – Tilojen käyttöaste on 110 prosenttia. Opetusta on jo ennestään järjestetty muissakin kuin koulun tiloissa, kertoo Multian sivistystoimenjohtaja Päivi Salonen . Sinervän koulun ruokala on käyttökiellossa, ja lapset kävivät ennen korona-aikaa syömässä palvelutalo Poukamassa. – Nyt koululaiset eivät voi ruokailla siellä. Ehkä ruokailu järjestetään luokissa, sanoo Salonen. Multialla koulun avaamista aletaan järjestellä maanantaina 4. toukokuuta. Etäopetus on onnistunut Etäopetus ja sen vaatima koulun digiloikka on onnistunut sekä Keuruulla että Multialla varsin hyvin. Multialla myös oppilashuolto on onnistunut. – Joihinkin lapsiin ja perheisiin on Keuruulla ollut vaikeuksia saada yhteyttä, näitä tilanteita on ratkottu sosiaalipuolen ja lastensuojelun kanssa, kertoo Savukoski. Osa oppilaista on puolestaan hyötynyt etäopiskelusta ja kotikoulussa on koettu hienoja onnistumisia. Koulujen sululle ei enää perusteita Valtakunnallisesti epidemiologisen arvion perusteella valmiuslain varhaiskasvatusta ja perusopetusta koskevan soveltamisasetuksen jatkamiselle ei ole enää ollut perusteita, kerrotaan Suomen hallituksen tiedotteessa. Kansainväliset ja kotimaiset kokemukset ovat osoittaneet, että lasten rooli koronavirustartuntojen levittäjinä ei ole samankaltainen kuin aikuisilla. Lapset eivät juurikaan ole tartunnan lähteitä. Nykytiedon perusteella koulujen avaaminen on tällöin turvallista sekä oppilaille että henkilökunnalle. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ovat laatineet ohjeet järjestelyihin, joita noudattaen varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen voidaan palata. Väljyyttä ja kontaktien välttämistä Tärkeintä on välttää tarpeettomia fyysisiä kontakteja ja järjestää opetustilat niin, että niissä on normaalia enemmän väljyyttä. Myös välitunnit ja kouluruokailu on järjestettävä oman luokan tai ryhmän kanssa. Isoja kokoontumisia, kuten kevätjuhlia, ei järjestetä. Myös henkilöstön tulee toimia saman lapsiryhmän kanssa ja hygieniaohjeita on noudatettava tarkasti. Yksityiskohtaisista järjestelyistä päättävät koulutuksen järjestäjät. Sosiaali- ja terveysministeriö ja opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelevat yhdessä ohjauskirjeen aluehallintovirastoille. Epidemian leviämistä yhteiskunnassa rajoitetaan varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen osalta tartuntatautilain nojalla. Riskiryhmäläisten tilanteen arvioi lääkäri Riskiryhmien osallistumisen lähiopetukseen arvioi lääkäri. Työntekijöiden osalta arviointi tehdään yhdessä työterveyden ja työnantajan kanssa. Soveltamisasetuksen voimassaolon päätyttyä opetuksen järjestäjä ei voi järjestää opetusta etäopetuksena. Kunta ei voi päättää omalla päätöksellään koulujen sulkemisesta eikä kunta voi myöskään päättää opetuksen järjestämisestä ainoastaan etäopetuksena. Oikeus saada perusopetusta on perustuslaissa säädetty subjektiivinen oikeus, joka kuuluu yhdenvertaisesti kaikille. Toisen asteen ja korkeakoulutuksen rajoituksia Suomen hallitus käsittelee myöhemmin. Lähde: Valtioneuvosto.fi