Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Lihapiirakalla ei nousta huipulle

Luin netistä uransa lopettaneen hiihtäjän ja olympiavoittajan Sami Jauhojärven ruokalistaa. Sotsin olympialaisiin 2013 valmistautuneen miehen päivittäinen ruokalista oli kunnioitettava puolentoista vuoden aikana: lähes kilo puuroa, 12 kananmunanvalkuaista ja joka aterialla vähintään 100 grammaa tomaattia, kurkkua ja vesimelonia. Ruokavalio oli kohdallaan, sillä Jauhojärvi nappasi Iivo Niskasen kanssa Sotsista pariviestin olympiakultaa. Tänä päivänä huippu-urheilijoilla jo ravintovalmentajat, jotka pitävät huolen, että urheilijalla pysyy hiilihydraattivarastot riittävän suurina. Varsinkin kestävyyslajeissa ruokavaliolla on suuri merkitys. ravintoa voi hyvin verrata auton polttoaineeseen; kun bensa loppuu, matka katkeaa. Jokainen, joka on kokeillut juosta maratonia, tietää energiansaannin tärkeyden Voimailulajeissa puolestaan ruokavalion painopistealue on proteiinit. Lihas kasvaa valkuaisaineiden avulla. Voimailijan ruokavalio sisältää ravintolisiä, joista urheilija saa tarpeeksi proteiinia lihasten kasvuun. Ja kun lihaksen poikkipinta-ala kasvaa, on se suoraan verrannollinen voimantuotantoon. ”Pitää muistaa, että syöty kalorimäärä täytyy kuluttaa.” Monilla voimailua tuntemattomilla on väärä käsitys ravintolisistä; ne eivät kasvat lihasta itsestään. Ravintolisän avulla urheilija saa tarvitsemansa proteiinin yhdestä annoksesta. Muuten hän joutuisi syömään kohtuuttoman määrän ruokaa saadakseen saman määrän valkuaisaineita. On laskettu, että noin 1,5 grammaa proteiinia rasvatonta painokiloa kohden on oikea määrä lihasten kasvulle. Tosin kaikki urheilijat ovat yksilöllisiä. Pitää muistaa, että syöty kalorimäärä täytyy kuluttaa. Niin kuluttamattomat hiilihydraatit kuin proteiinitkin varastoituvat rasvakudokseksi kehoon. Lihas tuottaa urheilijan keholle voimaa ja liikettä, mutta rasvakudos toimii ainoastaan hapenkuluttajana. Erilaisissa turnauksissa, joita etenkin junioriurheilun joukkuelajeissa järjestetään, valmentajan pitää olla tietoinen, mitä ja miten pitää syödä. Kun yhden päivän aikana pelataan monta peliä, pitää energiaa riittää koko päivän ajaksi. Kesken turnauksen syöty hampurilaisateria on takuuvarma keino vetää matto alta loppupäivän peleistä. Hyvää harjoitusta ei siis kannata pilata huonolla ruoka-annoksella.