Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Koronavirus Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Kolumni: Autokuvakortit tietolähteenä

Koronakaranteenissa löysin kirjahyllyn laatikosta poikavuosien arkistojen aarteita. Keräilykansiossa oli 12 sivua, joilla 72 kuvaa menneiden aikojen moottoriajoneuvoista. Pojankoltiaisilla ei 1950-luvulla ollut ajankuluna nykynuorison tekniikan vempeleitä. Kiinnostusta herättivät autot ja moottoripyörät, joiden rekisterinumeroita kerättiin ”livenä” tien penkalla ruutuvihkoon.Pohjoisjämsälä isellä, hevosvetoisella, noin sadan savun kotikylälläni ei tuon vuosikymmenen alun autoissa ollut luettelemista. Kylän autoja olivat meidän Ford Prefect m/1950 sekä Jowett Javelin, pyöreäperäinen Ford Buckel Taunus, kaksiosatakaikkunainen VW-Kupla ja Austin kuorma-auto. Vaihtelua toi pirssi-Virtasen Ford Customline, kun tukkijätkät hakivat metsäkonttorista ”kottia” Mäntän viinakauppareissua varten. Merkattiinpa vihkoon hartaushetkeen pappia tuonut pirssi-Mersukin ja pinotavaraa puulaanista hakeneet loimunokkaiset Fargot ja Dodget. Viikottainen kauppareissu keskustaan toi lisämerkintöjä. Suurin saalis tuli kesän lomamatkalta sukulaisiin Saarijärvelle. ”Riley lue: Raili, läs: Raili!” Kahvipaahtimot ymmärsivät poikien tiedonhalun. Sodan jälkeinen kahvin säännöstely loppui alkuvuoteen 1954, johon asti kahvia sai ostaa 250 grammaa kuukaudessa henkeä kohti. Neljänneskilon kahvipaketeissa oli vuosina 1954–1955 tukipahvi, jossa oli moottoriajoneuvon keräilykuva. Kauppias jauhoi ruskealla Akreniuksen kahvimyllyllä paketin pavut ja painoi päälle aromisuojaksi ja tueksi kuvakortin. Kuvasarjoja julkaisivat ainakin Paulig, SOK ja OKA. Pauligilla kuvia oli yli 200. Automerkkejä oli paljon. Kuvakorteissa oli lisätietoina auton logo, liikennemerkki tai maatunnus. Tärkein oli lukuohje. Muistan ikuisesti: ”Riley, lue: Raili, läs: Raili!”. Kuvakortteja vaihdettiin kavereiden kanssa. Yhdellä Cadillacilla sai pörssissä pari, kolme itäautoa. Kauppaan lähtö oli niin koukuttavaa, että korttien jako kahvipaketeissa lopetettiin. P.S. Jossain vaiheessa kotiautojen jälkeen koitti hetki, kun sain hankittua oman ensimmäisen autoni. Vuonna 1970 se oli Hyvinkäältä ostettu uusi punainen Fiat 600, vielä Italiassa valmistettu. Sillä tehtiin heti kesällä rouvan kanssa matka ulkomaille Kilpisjärven kautta Norjan Tromssaan. Niin, 8. huhtikuuta tuli täyteen 50 vuoden yhtenäinen putki fiatisteina. Yli miljoona kilometriä. Ennen vanhaan olisi juotu vähintään Korona-kahvit.